Hur mycket markfrigång behöver du för att klara av farthinder?

Hastighetshinder är utformade för att öka säkerheten genom att sakta ner dig, men biverkningarna kan vara handikappande för vissa typer av bilar. Det är allmänt känt att du bör ha minst 4,5-5 tum markfrigång för att klara de flesta farthinder som finns.

En sådan bedrift är lätt för en SUV som regelbundet har mer än 7 tum markfrigång eller för sedans som har 5-6 tum beroende på vilken sedan det rör sig om. Hatchbacks är i stort sett likadana som sedans, och samma sak gäller även för kombibilar.

I stort sett alla bilar som finns är konstruerade för att klara av farthinder utan problem, förutom superbilar förstås. Vissa superbilar som Audi R8 erbjuder upp till 5,2 tum markfrigång, men andra som Lamborghini Gallardo erbjuder mindre än 4 tum.

För att kunna ta sig över vissa farthinder är många moderna superbilar utrustade med hydrauliska/luftlyftsystem som kan höja bilens nos med en knapptryckning. Förutom detta är det enda andra sättet du kan klara ett farthinder i en superbil att ta en viss vinkel och hoppas på det bästa.

Hydrauliska/luftlyftsystem

Som tidigare nämnts kan de allra flesta moderna bilar ta sig över farthinder utan några som helst problem, och superbilar är de enda som kräver ytterligare lösningar. Sådana lösningar kommer i form av dedikerade hydrauliska lyftare som lyfter antingen enbart nosen eller alla fyra hjulen till en viss punkt, vilket är tillräckligt för att ta sig över de flesta farthinder.

McLarens system kallas Nose Lifter, Lamborghinis system heter Front End List System och det som finns i den nya fantastiska Ford GT heter Adjustable Multimode Suspension System. Dessa system är nästan alltid en tillvalsfunktion, och det är viktigt att du väljer tillval om du vill sälja din bil efteråt.

  Vilken bil är bäst för bergen?

De system som finns i äldre McLarens brukade vara lite krångliga att använda, du måste gå igenom några menyer innan du hittar Nose Lifter och för att aktivera den var du också tvungen att vänta i några sekunder, och oftare än inte, skulle många nervösa förare runt omkring dig trampa på hornet för att skynda på dig.

Nyare McLaren-system är tack och lov mycket bättre. Systemet som finns i Ford GT är ett av de mest avancerade som finns där ute eftersom det lyfter alla fyra hjulen på bara någon sekund, och vissa system drar till och med nytta av din GPS för att komma ihåg var du aktiverade noslyftningen så att systemet aktiveras automatiskt nästa gång.

Fartgupp

Men hur höga är egentligen de genomsnittliga fartguppen? Höjden på ett farthinder är oftast förknippad med den målhastighet som du bör köra över det. I de flesta fall är ett farthinder någonstans mellan 2-4 tum högt enligt vissa federala lagar i USA, men vissa av dem kan vara ännu högre än så.

Och det finns olika typer av farthinder eftersom det inte finns något centralt styrande organ som bestämmer hur högt ett farthinder ska vara, och det är oftast upp till de lokala myndigheterna att bestämma hur högt ett farthinder ska vara.

Vanliga farthinder bör aldrig vara högre än högst 6 tum. De mest aggressiva farthindren som finns är utformade för att sakta ner dig till 5-10 mph och används vanligtvis i de mest trafikerade områdena i stora städer.

  Vilka är de lättaste bilarna att arbeta med?

Det finns också särskilda farthinder, fartkuddar och hastighetsbord som tjänar mer eller mindre samma syfte. Det är värt att nämna att 6-tums farthinder vanligtvis bara finns i utpekade bostadsområden och att de är överens med de lokala myndigheterna och de personer som bor i området.

Vägar du bör undvika om du kör en superbil

Superbilar kompromissas i ett försök att öka prestandan på släta asfalterade vägar och utsedda tävlingsbanor. De är breda och låga, styva och utan mycket karosserirullning, och allt detta är ett problem när du stöter på farthinder eller andra fruktansvärda körförhållanden.

Terrängkörning är något du aldrig bör försöka göra i någon annan bil än en SUV eller en terränganpassad bil som inte är en SUV. Superbilar är byggda för att aldrig åka offroad, och om du ändå lyckas stanna med din Ferrari på ett fält är det en uppgift i sig att ta sig ur den utan att skada den.

Du bör också undvika att köra din superbil på snöiga vägar, och resonemanget bakom detta är ganska uppenbart. En McLaren 720S med en markfrigång på 4,2 tum går absolut ingenstans om snön är högre än 4,5 tum eller liknande. Oavsett vilka däck du utrustar din bil med är du officiellt en snöplogare.

FAQ-avsnittet

Hur lågt kan superbilar komma ner?

För att öka prestandan kan superbilar komma så lågt som bara några centimeter från marken. McLaren P1 kan till exempel gå så lågt som 2,6 tum från marken. Detta är tillräckligt för att få bort några döda insekter på trottoaren, men inte alla.

  Bilar med minst värdeminskning

Med detta sagt bör dessa nivåer av markfrigång absolut aldrig användas på vanliga vägar, utan endast på utsedda tävlingsbanor som är tillräckligt släta. I bilföreskrifterna står det vanligtvis att bilens lägsta del inte får vara lägre än fälgens lägsta del.

Hur dyrt är det att reparera skador orsakade av farthinder?

Det beror på bilen i fråga och vilka material komponenterna är tillverkade av. Till exempel kostar en ny frontsplitter i plast till en Ferrari F12 cirka 650 dollar, men en kolfiberplitter sträcker sig lätt över 4 000 dollar.

Bakre diffusorer är ännu dyrare eftersom de ibland omfattar hela den bakre stötfångaren, och som sådana kan de kosta så mycket som 10-15 000 dollar för vissa Ferrari-modeller.

Ska jag köpa en superbil utan noslyftsystem?

Detta beror också på bilen i fråga och var du planerar att köra bilen. Om du främst är intresserad av bankkörning finns det ingen anledning för dig att välja en dedikerad noslyftare. Men det är tillrådligt att du kryssar i det alternativet om du vill sälja din bil efteråt.

Vissa bilar som Porsche Carrera GT är värderade till upp till en miljon dollar, men Carrera GT finns inte tillgänglig med en noslyftare. Även om det finns några företag på eftermarknaden som specialiserar sig på att utveckla lyftsystem för sådana bilar kostar de en orimlig summa pengar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts