Hur förhindrar jag att min bil rostar?

För att förhindra att din bil rostar bör du köpa en nyare bil. Nyare bilar är byggda på ett annat sätt än alla äldre bilar. De använder massor av rostavvisande material som galvaniserat stål, zink, plastbeläggningar, vaxer och e-coatings.

Förutom rostskyddet från fabriken kan du också välja ett par rostskyddstekniker från eftermarknaden, till exempel underlackering, dropp-/droppfria sprayer, elektroniska moduler. Dessa kostar uppåt 100 dollar och vissa av dem är effektivare än andra.

Dessutom bör du också tvätta bilen regelbundet, särskilt under vintern när det finns mycket salt i närheten. Om du bor i ett kustområde bör du försöka garagera bilen för att skydda den från långvarig saltutsättning. Dessutom är lackskyddsfilm och massor av olika lackskyddande beläggningar också en bra idé.

Rostskydd för nya bilar

Som tidigare nämnts kommer nya bilar rostskyddade direkt från fabriken. Ett av de mest populära och effektiva sätten att skydda mot rost från fabrik är ökad användning av galvaniserat stål i hela bilen. Galvanisering är en process där järnet/stålet skyddas av ett jämnt fördelat lager zink som stöter bort rost under ganska lång tid.

Biltillverkare är också kända för att använda särskilda plastliknande färgbeläggningar som också är effektiva för att göra bilen blankare i processen. Dessa beläggningar appliceras efter den klara lacken, eller så blandas de jämnt in i själva den klara lacken.

Massor av bilmärken täcker också eventuella sårbara metaller innan de lämnar fabriken med andra mer rostavvisande metaller. Vissa märken använder också elektrisk ström för att elektriskt ladda bilens panel, vilket ofta används som rostskydd i marinbranschen.

  De bästa hybridbilarna för pendling

Till råga på allt använder de också en massa olika vaxliknande produkter som är utformade för att täcka upp alla oåtkomliga vrår och hål. När bilarna lämnar fabriken inspekteras de noggrant för att se till att alla dessa steg är korrekt utförda.

Rostskydd eftermarknaden

Om du vill ha ytterligare rostskydd finns det några populära rostskyddstekniker eftermarknaden att överväga. En av de mest populära är en dedikerad tjärbaserad beläggning som vanligtvis appliceras på alla känsliga delar av din undersida.

Denna beläggning kostar vanligtvis 100-200 dollar och håller i några år eller så. Skyddsnivåerna är hyfsade om beläggningen appliceras korrekt. Du bör också kolla in olika typer av droppande eller dropplösa oljesprayer. Dessa sprayer kostar också 100-200 dollar och är också ganska framgångsrika när det gäller att avvisa rost i några år.

Versionen med droppoljespray sprutas på strategiska delar och droppar in i alla känsliga områden. Nackdelen med den här metoden är de kontinuerliga läckorna tills lösningen slutligen hårdnar. Men den dropplösa oljesprayen kan till och med kräva att du borrar i bilens paneler, och detta är ganska tveksamt.

En av de senaste metoderna är en särskild elektronisk modul som, om den placeras strategiskt, sänder ut en konstant elektrisk ström genom bilens karosseripaneler, vilket i teorin borde stoppa korrosionen. Men dessa är inte så effektiva om det inte finns mycket fukt runt omkring konstant, och de kostar dessutom några hundra dollar.

Gör-det-själv rostskydd

Det är inte sant att alla rostskyddstekniker ska lämnas till proffs. Även att rengöra bilen inifrån och ut hjälper till att stöta bort rost i längden. Din inredning kan vara smutsig under lång tid, och sådan smuts kan leta sig in i alla vrår som inte är lätta att nå, och de kan också orsaka rost med tiden.

  Är hybridbilar billigare att försäkra?

Dessutom gör en fullständig regelbunden biltvättprocess också underverk för rostskyddet eftersom den tar bort alla typer av föroreningar från panelerna som kan orsaka korrosion på sikt. Se till att du även rengör bilens undersida.

Dessa processer är oerhört viktiga om du bor i ett kustnära område som ofta slås av salt. Samma sak gäller vintertid om ditt område använder salt som isavhållande medel. Försök att hålla ett säkert avstånd till andra bilar på vägen, eftersom små stenskott kan skada lacken och senare orsaka rost om de når den nakna metallen.

Du bör också kolla in smärtskyddsfilmer eftersom de är en ganska populär metod för lackskydd. Det finns massor av olika plastbeläggningar för flera olika bilpaneler, och försök att rådgöra med ett proffs när du väljer en specifik produkt eftersom vissa av dem kan vara mer eller mindre gynnsamma beroende på en rad olika aspekter.

FAQ-avsnittet

Vad ska jag göra om jag stöter på rost?

När du har stött på rost bör du förmodligen ta in bilen för en inspektion. Om rosten är ganska minimal bör du slipa bort den, grundmåla den och måla den. Detta är också ett bra tillfälle att överväga att använda några rostskyddsprodukter från eftermarknaden.

Oavsett vad du gör ska du alltid inspektera bilen för ytterligare rost även om du inte kan hitta den. Ta in bilen för en inspektion, och en utbildad yrkesman är vanligtvis utrustad med specialutrustning som kan inspektera bilen fullständigt.

  Vilken är den snabbaste familjebilen?

Hur ofta förekommer rost?

Även om det ibland kan verka vanligt är rost i modern tid ganska ovanligt. Det beror i princip på att nyare bilar är bra rostavvisande, men hela biltillverkningsprocessen är mycket mer sofistikerad än vad den en gång var.

Även om tillverkarna inte skulle använda alla dessa specifika rostskyddande element skulle nyare bilar ändå vara mer rostavvisande jämfört med äldre bilar eftersom panelavstånden är mycket bättre, och det är även färgen och appliceringen av klarlack mycket bättre.

Kan rost döda en bil?

Tekniskt sett kan nästan alla nivåer av rost ersättas eller åtgärdas på ett eller annat sätt. Så teoretiskt sett nej, rost kan inte döda en bil om det finns anledning och intresse för att bilen ska repareras. Med det sagt, om det inte är ekonomiskt meningsfullt väljer de flesta människor skroten.

Endast en liten andel av bilarna är värda rostreparationer på hög nivå. Sådana bilar är vanligtvis värdefulla klassiker med låg körsträcka som har försummats i åratal. Sådana ”ladugårdsfynd”-bilar utgör endast en liten andel, och de flesta bilar dör av rost eftersom det slutliga värdet helt enkelt inte är meningsfullt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts