Helt autonoma elbilar som låter passagerarna sova horisontellt

Sedan bilens tillkomst har inget större förändrats eftersom vi fortfarande använder bilar som drivs av motorer och kontrolleras av människor. Ja, elbilar börjar bli mer och mer populära och den nuvarande tekniken i bilarna känns ibland som magi. Men autonoma bilar kommer troligen att bli den största revolutionen inom bilindustrin.

Många märken skapar i dag vad de tror kommer att bli den bästa versionen av en bil på några decennier. VW har nyligen presenterat konceptbilen Gen.Travel som låter dig sova medan bilen kör dig till din destination. Som sådan handlar ämnet för den här artikeln om helt autonoma elbilar som låter passagerarna sova horisontellt.

VW Gen.Travel är dock inte den enda bilen som låter dig sova, eftersom NIO och Volvo också har kommit med sina egna idéer. Vi kommer att introducera dig till världen av att sova i framtidens helt autonoma elbilar, så se till att läsa artikeln för att ta reda på vad som väntar oss under de kommande decennierna.

Det är värt att nämna att bilar som dessa nu bara finns i konceptform och därför inte kan köpas eller lagligt köras någonstans i världen. Hur som helst tror de flesta experter att framtiden ligger precis runt hörnet.

1. Volkswagen Gen.Travel

För några dagar sedan bjöd Volkswagen oss på den allra första titten och en djupgående upplevelse av den helt nya konceptbilen VW Gen.Travel Concept. Denna futuristiska skapelse är utformad för att låta dig slappna av medan den gör allt arbete. Utrustad med ett enormt batteri ska den här bilen kunna ta dig med på långdistansresor, och ja, du kan slappna av och sova i den horisontellt.

  Aiways vs VW - vilken är bäst?

Hela syftet med den här bilen är att visa hur vi kan förändra vår körupplevelse helt och hållet, eftersom den här bilen inte kräver någon förare alls. VW tror att dessa bilar inte kommer att köpas utan snarare hyras. VW hoppas också att bilar som dessa helt kommer att eliminera behovet av kortdistansflyg.

2. Nio Eve

VW är faktiskt inte det första märket att komma med den här idén eftersom Nio Eve-projektet först presenterades så tidigt som 2015. Det tog ganska många år innan Nio visade den ”färdiga” bilen i verkligheten, och tanken är att du ska kunna sova medan denna konceptbil med autonomi på nivå 5 tar dig dit du behöver åka.

Det är värt att nämna att det inte finns lika många tekniska detaljer om Eve som med Gen.Travel vilket innebär att detta inte är lika funktionellt i praktiken. Hur som helst är interiören i Eve helt modulär eftersom den gör att du kan ändra sittplatsen och göra dig en skön kuddebädd.

3. Volvo 360c

Om du vill maximera komfort, lyx och säkerhet i framtiden kommer du att bli glad att veta att Volvo också har en bil som fyller detta tomrum, den kallas Volvo 360c. 360c är utan tvekan den häftigaste bilen av de tre, och är också den som gjort en hel del tester och ibland syns den testas på allmänna vägar.

  VW mot Mercedes: Tillförlitlighet

360c finns i tre olika varianter, en lyxmodell utrustad med alla möjliga prylar, en arbetsorienterad modell utrustad med en mötesarbetsyta där du kan göra ditt möte medan du är på väg, och en sömnvariant där du kan lägga dig horisontellt och sova medan din 360c tar dig till din slutdestination.

FAQ-avsnitt

Finns det helt autonoma bilar där du kan sova?

Bilar som dessa är konceptbilar, vilket innebär att de är testbäddar för framtida iterationer och därför inte är tillgängliga för köp. Faktum är att dessa bilar inte kommer att finnas tillgängliga på länge eftersom det krävs en fullständig översyn av det befintliga trafiksystemet för att göra en helt autonom nivå 5-bil med alla funktioner och säkerhetsgarantier.

Många biltillverkare uppger att vissa bilar redan är utrustade med alla nödvändiga hård- och mjukvarufunktioner. Det är ännu inte lagligt eller funktionellt möjligt att införa dessa bilar i den befintliga trafiken eftersom det kan innebära en enorm säkerhetsrisk.

Många frågor måste besvaras och många problem måste lösas innan dessa bilar tillåts på allmänna vägar.

Vilken är den nuvarande nivån för autonoma bilar?

Vi kan med säkerhet säga att vi befinner oss någonstans i mitten mellan nivå 0 och nivå 3 av autonomi. De flesta bilar som finns är fortfarande på nivå 0, vilket innebär att dessa bilar inte har någon som helst automatisering. Detta innebär inte att dessa bilar inte kan ha vissa ADAS-funktioner som AEB, ESP, lane keep assist eller blind spot assist eftersom dessa bara är varningssystem, inte automationssystem.

  Är Volkswagen ID.3 en bra bil?

De mest avancerade bilarna på de allmänna vägarna i dag har en autonominivå 3, vilket innebär att bilen kan utföra praktiskt taget alla köruppgifter i en viss miljö, men att människan fortfarande måste styra i de flesta situationer.

Vilka är de svåraste utmaningarna för en självkörande bil?

Det första problemet är att de flesta företag numera utvecklar sina egna system och därför inte samarbetar för att standardisera tekniken, vilket bromsar de övergripande framstegen. Eftersom det finns många skillnader mellan dessa system är det extremt svårt för dessa bilar att arbeta tillsammans på samma nivå när det gäller kommunikation, säkerhet och effektivitet.

Andra stora problem är möjligheten att hacka en helt autonom bil över luften och ta full kontroll över en bil på distans. Vägförhållandena skiljer sig avsevärt åt, vilket innebär att systemet måste kunna anpassa sig till alla typer av vägar, vilket är nästan omöjligt med tanke på den nuvarande infrastrukturen i vissa områden.

Vädret i sig kan spela en stor roll, liksom radarstörningar och vissa trafikförhållanden. Den mest utmanande aspekten är utan tvekan olycksansvaret och situationer där bilen ställs inför svåra beslut i många oförutsägbara situationer där människoliv står på spel.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts