Har BMW många problem?

Har BMW många problem?

Nyare BMW:er tenderar att gå sönder oftare än äldre modeller på grund av ny innovativ teknik och elektronik som läggs till varje år. Äldre BMW:s, från 1995 till 2006, är i allmänhet kända för att vara mycket tillförlitliga och utrustade med skottsäkra motorer. Å andra sidan upplever nyare modeller problem med elektronik som t.ex. fel på strålkastare, döda batterier och bränslepumpar.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW?

Oftast hör man att BMW:s lätt går sönder och att de är något mer opålitliga än andra bilmärken. En av de viktigaste orsakerna till detta är att de flesta BMW-ägare är mycket högljudda om sina bilproblem på grund av de kostsamma reparationerna. En BMW är dyrare att reparera och serva än en genomsnittlig bil eftersom både delar och arbete är båda dyrare.
Så vilka är de vanligaste problemen som BMW-ägare upplever och har rapporterat?

Automatiskt fel på strålkastare

I vissa nya BMW-modeller upplever man att de automatiska strålkastarna förblir tända även när man försöker stänga av dem. Detta kan leda till att batteriet blir tomt. Detta har lösts med vissa modeller, men generellt sett upplever BMW:s hybridbilar detta oftare än andra.

Korrosion av legeringshjul

Trots att de är snygga kan utseendet på dina vackra BMW-fälgar faktiskt förstöras av korrosion. Var försiktig när du märker att korrosion sker på ditt fordon eftersom det i sällsynta fall även kan påverka däcken och bromsarna.

Felaktig elektronik och felaktiga delar

Elektriska fönsterrutor är de viktigaste komponenterna som ofta går sönder på BMW-bilar. Om du upplever sådana i din BMW är det första du bör kontrollera bilens säkringslåda, eftersom den ofta är boven i dramat i dessa situationer.

  Vilken BMW är bäst för drifting?

Felaktig oljefilterpackning, vilket leder till oljespill.

Det här problemet har funnits under en längre tid hos BMW. Eftersom locken runt motorn är tillverkade av plast tenderar de att spricka med tiden under det tryck som utövas av motorns värme. Locken bör bytas ut var 60 000:e mil, om du inte tycker om att se en oljepöl under din bil.

Svikande kylsystem

Varje bils kylsystem går så småningom sönder mellan 80 000 och 120 000 mil. Vissa BMW-ägare har rapporterat att det sker mycket tidigare. BMW är också kända för att ha mycket känsliga och krävande kylsystem. Använd alltid ett frostskyddsmärke som har godkänts och rekommenderats av BMW när du byter vätskor i din bil.

Felaktig värmekälla

Värmepaketet och kylsystemet är mycket nära relaterade till varandra och de modeller som får problem med den ena av dessa lider ofta föga förvånande också av problem med den andra. Om du har en felande värmekärna ska du omedelbart gå till en mekaniker och kontrollera om inte även kylsystemet är skadat.

Problem med dörrhandtag

Många ägare av BMW X5 SUV har rapporterat att slitaget på dörrhandtagen ackumuleras snabbare än vad man i allmänhet skulle förvänta sig. Det rapporterade problemet är att dörrhandtagen lyfter som de ska, men att de faktiskt inte öppnar dörren. Dessa händelser är kopplade till nyare modeller och den felaktiga elektronik som nämndes tidigare.

  Är BMW M1 en superbil?

Elektroniska fönster som vägrar att stänga

Detta händer naturligtvis inte på de flesta BMW:er, men det finns vissa modeller som är benägna att lämnas ute i regnet med öppet fönster. Dessa problem är också kopplade till nyare elektronik som ofta visar sig vara opålitlig.

Dött bilbatteri

Detta har hänt även med de bästa bilarna som finns. Ägare av äldre BMW har ofta rapporterat om döda batterier. Dessa är i alla fall mycket lätta att byta ut eller starta upp om det behövs och kostar inte en förmögenhet. Om du byter ut ditt bilbatteri hemma, se till att kontrollera om det inte var bilens generator som fungerade dåligt i stället, för då kan det sluta med att du förstör ett annat bilbatteri.

Bränslepumpproblem

Även de lyxigaste BMW-modellerna har förmodligen fått byta bränslepump om de körts över 70 000 mil. Om fordonets bränslepump fungerar dåligt kommer du att uppleva en allmän förlust av acceleration, motorstotter vid högre hastigheter och varvtal och i slutändan kan det till och med leda till motorhaveri.

Är det värt att köpa en BMW?

Det här är de vanligaste BMW-felen, men i slutändan är BMW en bil som har utformats för att köras aggressivt och för att ge enorm körglädje till sin ägare. Med varje fordon finns det några ojämnheter på vägen. De flesta av de icke-elektroniska fel och brister som anges i den här artikeln kan förebyggas med rätt underhåll och schemalagd service av ditt fordon.

  Tillverkar BMW en bil med fyrhjulsdrift?

FAQ

Vilka är de mest tillförlitliga begagnade BMW-modellerna som man kan köpa?

Beroende på om du letar efter en lyxsedan eller en crossover-SUV kan ditt val stå mellan BMW 3-serien 2006-2011 och BMW X3 2006-2010. Dessa är äldre val men har gjort sig ett namn som några av de mest pålitliga BMW-modellerna. Dessutom är alla fordon från 3-serien från 1996 till 2006 märkta med nästan oförstörbara motorer.

Hur länge kan man köra en BMW innan den går sönder?

De flesta BMW-modeller drabbas inte av större problem med komponenter i drivlinan eller haverier innan de når 60 000 milsgränsen. Det finns till och med några äldre BMW-modeller som användare har rapporterat att de har nått mer än 250 000 miles med. Allt detta beror naturligtvis på om du har underhållit och servat ditt fordon ordentligt under hela dess livslängd.

Hur dyrt är BMW-reparationer och service?

Generellt sett kostar det relativt sett mer att underhålla och äga en BMW än att äga en genomsnittlig bil. Till exempel beräknas ägandekostnaderna för en BMW under en tioårsperiod ligga någonstans mellan 15 000 och 19 000 dollar. Allmänna utbyten av komponenter i drivlinan varierar mellan 700 och 3 000 dollar, beroende på var du befinner dig och hur stort problemet med motorn är. Arbetskraften börjar på cirka 120 dollar per timme i de flesta stater.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts