Gör Volvo en cabriolet?

Volvo tillverkade tidigare cabrioleter, men upphörde med dem 2013.

Volvo C70 lades ned 2013 på grund av dålig försäljning. Volvos dåvarande chef Håkan Samuelsson sa också att företaget hade mycket att göra. Nedläggningen var inte förvånande eftersom den enda svenska fabriken som brukade tillverka C70:or också stängdes 2013.

Volvos cabriolet: C70

Volvo introducerade sin första cabriolet 1998. De lanserade Volvo C70 i två varianter. Den ena var en coupé och den andra en cabriolet. Det var ett riktigt spännande projekt för Volvo, eftersom de aldrig tidigare hade byggt något liknande. De samarbetade med Tom Walkinshaw Racing (TWR) för att göra det möjligt.

Bilen presenterades 1996 på bilsalongen i Paris och mottogs mycket väl. Den konstruerades i Oxford på TWR. Volvo bestämde bilens egenskaper och grundstruktur, medan TWR ansvarade för design och produktion.

Andra generationen

Bilen fick en uppdatering av den andra generationen 2006. Man förbättrade viktstyrningen och bromssystemet. Hanteringen förbättrades också i den här generationen. Cabrioletversionens tak fick en uppdatering med ett utdragbart hardtop. Interiören fick också några uppgraderingar.

Varför upphörde Volvo med sin cabriolet?

Avvecklingen var inte överraskande. År 2011 avslöjade Volvo att de skulle upphöra med produktionen på grund av dålig försäljning. Den fabrik som byggde C70 i Sverige stängdes också 2013. År 2013 meddelade den dåvarande chefen Håkan Samuelsson att bilens efterföljare skulle komma ut så snart som möjligt. En cabrioletversion tillkännagavs dock aldrig.

Volvo C70 ersattes av Polestar 1. Denna presenterades 2015. Polestar 1 är en plug-in hybridsportbil, men det finns ingen cabrioletversion av denna bil.

  Finns det en sportig Volvo?

Kommer Volvo någonsin att göra en cabriolet igen?

Om man tittar på det förflutna så lade Volvo ner sin cabriolet på grund av dålig försäljning. Detta tyder på att det förmodligen skulle bli för dyrt för Volvo att göra en ny och i gengäld skulle det bli en låg avkastning. Cabrioleter kräver extra teknik med strukturell styvhet, vilket gör dem mycket dyrare att tillverka.

Även 2017, i ett stort steg från företagets sida, meddelade Volvo att de endast skulle tillverka el- och hybridbilar. Detta flyttade Volvos hela fokus mot elektrifiering, vilket gör det ännu mer osannolikt att producera en flashig cabriolet.

Volvo har inte heller en lika storskalig produktion som andra bilmärken. De tillverkar mycket färre bilar än sina konkurrenter. Med deras elektrifieringsplaner i kombination med Volvos mindre skala i produktionen är det därför svårt att tänka sig att de någonsin tillverkar en cabriolet igen.

Volvos framtidsplaner

Volvos framtidsplaner saknar också alla tecken på en cabriolet. Med tillkännagivandet om elektrifiering uppfyller de sitt löfte om att övergå till eldrift. Volvos nästa mål är att sälja 50 % av sina bilar som helt eldrivna fordon. De har till och med planerat att sluta tillverka hybridbilar senast 2030. Detta skulle innebära att de skulle övergå till helt eldrivna fordon senast 2030.

Vad är konvertibla bilar?

En bil som kan köras utan tak kallas för en cabrioletbil. Idén med konvertibla bilar är enkel. Passagerarna sitter under ett öppet tak när de reser. Taket förvaras vanligtvis baktill och takets infällningsmetod skiljer sig från bil till bil. Majoriteten av taken är vikbara och tillverkade av tyg. Vissa är dock hårda tak.

  Varför är begagnade Volvos så billiga?

Konvertibla bilar har funnits i evigheter. De flesta bilar som introducerades på 1800-talet hade öppet tak. Det var i slutet av 1800-talet som motorerna blev kraftfullare. Kraftfullare motorer gav upphov till de vikbara taken. Taken var tillverkade av tyg eller läder.

Det var på 1920-talet som stålkarosserier började massproduceras. De var billigare och därför mer överkomliga för köparna. Detta gav upphov till bilarna med stängt tak. Det var vid den här tiden som cabrioleterna började försvinna. I mitten av 1930-talet såldes cabrioleter som högprisiga lyxbilar.

Problem med konvertibla bilar

För det första har cabrioleter ett problem med strukturell styvhet. Bilen är modifierad för att vara styv, vilket kräver intensiv teknik för att göra den stabil. Sedan finns det flera andra problem, t.ex:

  • Du kan inte lyssna på radio.
  • Cabriolettak kan läcka.
  • Vissa cabrioleter har begränsad hastighet.
  • Solbrännskador

FAQ

Är cabrioleter säkra?

Många människor är oroliga för att de ska kunna välta sig i en cabriolet. Eftersom de flesta cabrioleter är sportbilar är deras tyngdpunkt mycket låg. De är konstruerade för att vara så. Enligt IIHS är dock moderna cabrioleter lika säkra som andra bilar.

Finns det några konvertibla elbilar?

Det finns inga konvertibla elbilar just nu, men det finns framsteg i sikte. Volkswagen arbetar på en eldriven cabrioletbil och Tesla gör också framsteg när det gäller fyrsitsiga cabrioletbilar. Bortsett från dem arbetar även några andra biljättar med att göra en konvertibel EV som Bentley, Fiat och Nissan.

  Är Volvo mer pålitlig än Audi?

Är cabrioleterna på väg att dö ut?

Enligt de flesta biltillverkare har cabrioleter dålig försäljning och det krävs mycket mer arbete för att konstruera dem. Detta är anledningen till att de är på väg att dö ut. Den dyra tillverkningen och den lägre efterfrågan gör det mycket svårare att behålla dem i ett vanligt bilprogram. Men om du har råd med dem blomstrar de fortfarande i lyxsegmentet.

Finns det några billiga cabrioleter?

Som vi alla vet är cabrioleter vanligtvis dyrare än den normala versionen av de flesta bilmodeller. Den höga produktionskostnaden och den låga efterfrågan gör dem mycket dyrare att tillverka. Det finns dock några jämförelsevis billigare cabrioleter på marknaden, t.ex:

  • Fiat 500c: Priset börjar vid 29 300 dollar.
  • Mazda MX-5 Miata: Priset börjar vid 23 970 dollar.
  • Ford Mustang Cabriolet: Prissättning från 29 300 dollar.
  • Chevrolet Camaro Cabriolet: Priset börjar vid 32 200 dollar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts