Förbrukar bilar med fyrhjulsdrift mer bensin?

Bilar med fyrhjulsdrift förbrukar mer bensin jämfört med bilar med fyrhjulsdrift eller fyrhjulsdrift av samma märke och modell. Detta beror på många olika faktorer, t.ex. ökad vikt, fler komponenter i drivlinan och extra friktion och rotationsmassa som skapas av dessa extra komponenter.

Roterande eller ofjädrande massa skapar en betydande skillnad när det gäller bränsleeffektivitet. Ett bra exempel på detta är ofta sportbilar av hög kvalitet som tenderar att använda kolkeramiska bromsar och hjul av magnesium/kol som alla minskar den oavhängda massan avsevärt.

Om det är mindre massa som behöver roteras innebär det att motorn inte arbetar lika hårt som den annars skulle göra, vilket minskar behovet av bränsle. Förlusten av drivlinan är också en viktig faktor eftersom en betydande del av dragkraften behövs för att snurra alla komponenter i drivlinan, vilket också påverkar bränsleeffektiviteten negativt.

När tillverkarna anger sina bränsleeffektivitetssiffror är dessa vanligtvis förknippade med de bästa möjliga scenarierna och körmiljöerna. Det innebär att det är viktigare att köra effektivt än att välja fyrhjulsdrift eller RWD/FWD.

Moderna fyrhjulsdriftssystem och bränsleeffektivitet

Ett fyrhjulsdrivningssystem är utformat för att maximera effektiviteten, men förmågan att lyckas med detta är starkt beroende av hur bilen körs. Detta innebär att de flesta moderna bilar med fyrhjulsdrift inte är fyrhjulsdrivna hela tiden.

Hela poängen med ett fyrhjulsdrivet system är att vara antingen RWD eller FWD i de flesta situationer, vilket endast innebär att alla fyra hjulen drivs om situationen anser det nödvändigt, eller med andra ord, en bil är fyrhjulsdriven endast när du behöver det för att vara säker.

Om du mestadels kör på motorvägen kommer din bil med fyrhjulsdrift nästan aldrig att vara fyrhjulsdriven. Om din bil har ytterligare modern teknik för att spara bränsle, t.ex. cylinderdeaktiveringsteknik eller mildhybridteknik, innebär det att även en 8-cylindrig 600 hk stark 2-tons lyxsedan kan vara effektiv om du kör den som sådan.

  Ska jag tvätta bilen innan den rostskyddsbehandlas?

Allhjulsdriftssystem är i sig mindre effektiva.

Även om du teoretiskt sett kan vara effektivare med en bil med fyrhjulsdrift, innebär det oftast att en bil med fyrhjulsdrift är mindre bränslesnål om du kör din bil på samma sätt som du alltid kör vilken annan bil som helst.

Huvudskälet till att bilar med fyrhjulsdrift är mindre bränslesnåla är bilens ökade vikt, och logiken bakom detta är enkel. Om du arbetar med en bestämd mängd energi och försöker bära laster med olika vikt är det förståeligt att ju lättare du är, desto längre kommer du att bära lasten.

En annan orsak är drivlinjebrist eftersom den energi som skapas av motorn måste gå genom överföringshuset och den främre drivaxeln, framaxeln, de främre sidoaxlarna och sedan nå själva hjulen. Om du kör en FWD/RWD-bil så är dessa komponenter bara igång och kräver ingen dragkraft.

Eftersom dessa komponenter tjänar ett så viktigt syfte är de också otroligt tunga för att vara tillförlitliga och klara av kontinuerliga påfrestningar.

Varför du bör välja fyrhjulsdrift

Även om en bil med fyrhjulsdrift är mindre bränslesnål och kostar mer än en bil med fyrhjulsdrift/fjäderdrift finns det många skäl till varför en bil med fyrhjulsdrift är ett totalt sett bättre alternativ. En bil med fyrhjulsdrift är säkrare och tryggare i nästan alla situationer, vilket är av största vikt när det gäller familjebilar.

Oavsett hur duktig du är på att köra en bil med fyrhjulsdrift eller med framhjulsdrift kommer en bil med fyrhjulsdrift nästan alltid att överträffa dessa bilar eftersom den håller sig bättre på underlaget. Detta gynnar också prestanda och bromsning eftersom det är mer vikt som pressar däcken mot marken.

  Vilken är den mest ekonomiska hybrid-SUV:n?

Hur som helst är huvudskälet till att välja en bil med fyrhjulsdrift att den presterar mycket bättre i kalla och hala förhållanden. Även med ordentliga däck kan en bil ibland inte hantera hala förhållanden, vilket gör körningen lite mer stressig.

Å andra sidan utstrålar en bil med fyrhjulsdrift säkerhet när den är utrustad med rätt däck, och det kommer nästan aldrig att finnas en situation eller ett vinterhinder som du inte kommer att kunna ta dig igenom. Slutligen är nästan alla bilar av högre kvalitet helt enkelt bättre om de är utrustade med fyrhjulsdrift, eftersom de är säkrare, snabbare och mer förtroendeingivande.

FAQ-avsnittet

Vilka bilar behöver fyrhjulsdrift?

En liten del av dagens bilar har fyrhjulsdrift som standard, de flesta bilar finns antingen med fyrhjulsdrift som tillval eller så finns de inte alls med fyrhjulsdrift. Detta väcker frågan om man bör välja en variant med fyrhjulsdrift även om den ibland kostar några tusenlappar extra.

Om du köper en större SUV, en stor sedan eller ett familjefordon är det alltid bättre att välja fyrhjulsdrift, både av säkerhetsskäl och för att du ska kunna lita på din bil när vädret anser det lämpligt. Om du däremot köper en kompakt hatchback eller en sportbil ska du inte välja fyrhjulsdrift om det inte är nödvändigt.

Varför behöver jag fyrhjulsdrift?

Du behöver fyrhjulsdrift om du huvudsakligen bor i ett område som får mycket snö, is och regn under året. Du bör också välja en bil med fyrhjulsdrift om du är någon som regelbundet besöker landsbygden där vägarna inte är så sofistikerade och tillräckligt asfalterade.

  Vad är det svåraste att laga på en bil?

Om du främst använder din bil för längre resor på motorvägen och inte upplever många väderomständigheter behöver du inte en bil med fyrhjulsdrift. Det kan dock vara bra att välja en sådan oavsett omständigheterna om en fyrhjulsdriven variant av den bilen ger bättre värde på andrahandsmarknaden.

Kan jag stänga av fyrhjulsdriften?

De flesta bilar har Allhjulsdrift hela tiden, vilket innebär att du inte kan koppla ur Allhjulsdriften helt och hållet. Bilar med fyrhjulsdrift är konstruerade för att kunna växla mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift beroende på vad du vill ha. Bilar med fyrhjulsdrift är nästan alltid äldre terrängkörningsbara SUV:er, vilket innebär att de inte är lika tillgängliga eller nödvändiga som bilar med fyrhjulsdrift.

Vissa bilar som BMW M5 eller Mercedes AMG E63 S gör det möjligt att helt koppla ur den främre differensen för att bilen ska vara 100 % fyrhjulsdriven, men det är bara meningsfullt att använda denna funktion i slutna och säkra miljöer som banor eller dragstrips.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts