BMW 650i problem med växellådan

BMW 650i

BMW 650i är en subkompakt bil med många enastående egenskaper. Bilen ingår i den tredje generationen av BMW 6-serien och tillverkaren erbjuder den som 2-dörrars coupé, 2-dörrars cabriolet och 4-dörrars gran coupé. Den är snygg, bekväm, säker, avancerad och presterar exceptionellt bra.

Men som de flesta BMW-modeller har BMW 650i också flera problem. Ett av de vanligaste problemen som BMW 650i-ägare bör vara beredda att hantera är transmissionsproblem. Så vilka är de vanligaste transmissionsproblemen med BMW 650i?

Vanliga transmissionsproblem med BMW 650i är växlingsfördröjningar, brännlukt, gnissel vid acceleration, låg transmissionsvätska, visslande ljud, skakningar vid alla hastigheter, dålig spänningsregulator och att bilen går in i halt läge. Icke desto mindre kan de flesta av dessa problem åtgärdas och få din bil att fungera smidigt.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW 650i:s växellåda?

Slipning vid acceleration

Ett vanligt transmissionsproblem med BMW 650i är slipande ljud vid acceleration. Detta problem orsakas normalt av felande hjul- eller navlager. Dessutom beror det på ett problem med differentialen eller en sliten motor eller en skadad CV-koppling.

Observera att hjullager gör det möjligt för hjulet och däcket att rotera och är skapade för låg friktion, medan navaggregaten har den extra uppgiften att fästa hjulet och däcket på bilen. Om hjullagret eller navenheten är dålig bör du byta ut den.

Låg växellådsvätska

Ett av de mest förbisedda växellådsproblemen är låg växellådsvätska. Transmissionssystemet kräver vätska för att hålla det ordentligt smörjt och för att hjälpa till att minska de höga temperaturer som skapas när man växlar. Med tiden kan dock växellådsvätskan bli låg på grund av läckage eller slitage.

  Vanliga problem med BMW 218d

För att åtgärda detta problem måste du fylla på vätskan till den rekommenderade nivån. Dessutom är det viktigt att se till att rätt transmissionsvätska används. Det rekommenderas att byta transmissionsvätska var 30 000:e mil.

Förseningar i växlingarna

Ett annat vanligt problem med BMW 650i-transmissionen är svårigheter eller fördröjningar vid växling av växlar. Tecken på dålig växel är bland annat ryckningar vid växling, tvekan vid växling, gnissel från kopplingen och mycket mer. Det här problemet kan också leda till att bilen stannar eller lämnar dig vid höga eller låga varvtal.

Några av de saker som orsakar fördröjning eller svårigheter vid växling av växlar är ineffektiv vätska, brända kopplingsskivor, slitna växlar och dåliga solenoider. Åtgärda dessa problem för att åtgärda fördröjningar i växlingarna.

Ratten skakar vid alla hastigheter.

Om dina BMW 650i-däck är ur balans kommer bilens ratt att börja skaka. Detta händer normalt när bilen når över 55 miles per timme och det blir värre vid 60 miles per timme. Du kan åtgärda det här problemet genom att se till att hjulen är balanserade.

Brinnande lukt

Förutom att ha rätt nivå på växellådsvätska behöver du också rätt typ av vätska och den ska vara i gott skick. Det är viktigt att byta transmissionsvätska efter den rekommenderade perioden eftersom den blir bränd och ineffektiv. Dessutom kan den bli förorenad. Så byt den vid behov.

Dålig spänningsregulator

Spänningsregulatorns uppgift är att säkerställa en jämn och pålitlig spänningstillförsel till din bil och andra elektriska delar. Den här delen blir dock också dålig efter 100 000 mil. Symtom på en dålig spänningsregulator är ett dött batteri, överspänning i batteriet, pulserande lampor och att fordonet dör vid körning. Byt ut den dåliga spänningsregulatorn mot en bra för att åtgärda problemet.

  2022 BMW X5 VS Volvo XC90 - Vilken är bäst?

Bilen går in i halt läge

Om din BMW 650i transmissionsstyrenhet identifierar ett fel i systemet kommer den att gå in i halt läge. Som ett resultat av detta påverkas prestandan hos mindre vitala delar som bilens hastighet och luftkonditionering. Några av de saker som gör att BMW 650i går in i halt läge är ineffektiva ledningar och felaktiga sensorer. Fixa de felaktiga ledningarna och sensorerna för att åtgärda problemet.

FAQ

Efter hur många mil ska man byta växellådsvätska i BMW 650i?

Det är viktigt att ta hand om din BMW 650i om du vill att den ska hålla länge. BMW rekommenderar att du kontrollerar eller byter ut 650i:s transmissionsvätska mellan 30 000 och 60 000 mil. Om du använder din BMW 650i ofta bör du därför byta den redan vid 30 000 mil. Men om du inte använder bilen regelbundet kan du byta den vid 50 000 eller 60 000 mil.

Hur länge håller BMW:s växellåda?

Även om BMW 650i har många problem med växellådan kan den hålla länge om den tas väl om hand. En BMW 650i som är välskött bör få sin växellåda att hålla över 300 000 mil. Men om bilen är dåligt underhållen kanske den inte klockar över 100 000 miles och leder till kostsamma reparationer.

Hur mycket kostar det att bygga om en BMW-transmission?

Att bygga om en BMW-transmission är mycket billigare än att byta ut den. Det är dock fortfarande kostsamt eftersom du måste spendera mellan 1 800 och 5 000 dollar. Om din bil fortfarande är under garanti kommer det dessutom att bli ännu billigare att bygga om växellådan.
Det är också viktigt att notera att det kan vara dyrare eller billigare att bygga om en växellåda beroende på vilka delar som byggs om. Dessutom inkluderar kostnaden som vi har presenterat ovan kostnaden för arbete och delar.

  BMW 328i VS Audi A4 - vilken är bäst?

Hur lång tid tar det att bygga om en BMW-transmission?

Att bygga om en växellåda på en vanlig bil tar minst 6 timmar. Å andra sidan tar ombyggnaden av en BMW-transmission flera timmar upp till 3 dagar. Därför är det mycket dyrare att bygga om en BMW-växellåda än att bygga om en växellåda i en vanlig bil. Dessutom är BMW:s transmissionsdelar också dyrare än de flesta bilar.

Hur vet jag om jag har problem med växellådan i BMW 650i?

Några av de vanligaste tecknen på en dålig växellåda i BMW 650i är att växellådan sitter fast i en växel, växellådan växlar hårt, en fördröjning mellan växlarna, växellådan fungerar dåligt kör måttligt meddelande och motorn går upp i varv men växellådan misslyckas med att växla.

Slutsats

BMW 650i må vara en trevlig, bekväm och högpresterande coupé, men den har också problem med växellådan. Om du vill undvika sådana problem är rätt skötsel och underhåll viktigt. BMW 650is växellåda är ganska dyr att laga när den går sönder, så att underhålla den är billigare i längden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts