Bästa tvåsitsiga cabrioleter

En tvåsitsig cabriolet, vanligen kallad roadster, är en perfekt helgbil och i vissa delar av världen en perfekt daglig förare. Sådana bilar brukar också vara spännande att köra, de ser fantastiska ut och är extremt eftertraktade.

Om du vill ha en kompakt, relativt prisvärd tvåsitsig roadster är en Fiat 124 Spider och Mazda MX-5 Miata båda fantastiska alternativ. Båda dessa är kompakta och ganska smidiga, de är inte enorma bensinslukare och kostar inte heller mycket.

Om du vill ha en större och kraftfullare tvåsitsig cabriolet-sportbils-cabriolet är Jaguar F-Type, Porsche 911 Targa eller Mercedes Benz AMG GT alla bra alternativ. Även om 911 tekniskt sett är en fyrsitsig bil är det bara de två främre sätena som kan användas för att transportera människor.

Om du vill ha en supersportbil med två sittplatser är Audi R8 Spyder, McLaren 570S Spyder och Lamborghini Huracan Spyder de bästa alternativen eftersom de kombinerar fantastisk stil, kvalitet och prestanda som ingen annan gör.

Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider kostar runt 25 000 dollar vilket gör den till en av de mest prisvärda tvåsitsiga roadsters på marknaden. 124:an är i huvudsak en Mazda Miata underifrån, men stilen är en hyllning till den klassiska Fiat 124 Spider.

Som sådan är Fiat lite mer återhållsam jämfört med Miata, men lika enkel och dynamisk. Tekniken är lätt att använda och hela bilen utstrålar enkelhet, vilket gör att du kan koncentrera dig på vinden i håret, vilket gör Fiat 124 Spider till en fantastisk kustkryssare.

Mazda MX-5 Miata

När det gäller tvåsitsiga roadsters är Mazda Miata säkerligen en av de mer populära tack vare prislappen på 26 000 dollar, den kompakta lättviktskroppen och den ganska underhållande körupplevelsen. MX-5 är en av de minst kraftfulla roadsters man kan köpa för pengar, men chassit är så balanserat att det gör den till en av de mest dynamiska roadsters som finns.
MX-5 liknar Fiat 124 ganska mycket, men skillnaden här är att MX-5 främst är positionerad som en sportbil, och folk älskar MX-5. Många bilentusiaster skulle gå så långt som att säga att MX-5 är den bästa sportbilen för pengarna i historien, och det är lätt att förstå varför.

  Bilar med minst underhåll

Jaguar F-Type

Jaguar F-Type är utan tvekan den bästa modellen av hela Jaguar-utbudet just nu eftersom den kombinerar brutal styling, en eldig V8-motor och imponerande lyx och teknik. Nyligen gav Jaguar F-Type en liten uppfräschning och nu ser F-Type ännu mer aggressiv ut.

F-Type kostar runt 65 000 dollar för basmodellen med 300 hk 4-cylinder. Men om du köper begagnat kan du få den senaste generationens F-Type med en 5,0 liter V8 för nästan lika mycket pengar. Inredningsmässigt är de här två generationerna nästan likadana, och det gör den senaste generationens begagnade F-Type till ett bra köp.

Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa är faktiskt inte den enda konvertibla 911:an, men definitivt den bästa konvertibla 911:an av alla. Det är liksom otänkbart att prata om sportbilscabrioleter utan att prata om 911 eftersom 911 förmodligen är den bästa sportbilen genom tiderna.

Även om Targa tekniskt sett är en fyrsitsig bil kommer du ändå aldrig att sätta någon på baksätet. 911 Targa är utan tvekan en av de snyggaste 911:orna också, särskilt i den nya 992-generationen, om du kombinerar det med en stark tillförlitlighet och prestanda är 911 Targa definitivt värd att överväga.

Mercedes Benz AMG GT Roadster

F-Type, 911 och AMG GT Roadster är verkligen de bästa tvåsitsiga cabrioleterna för sportbilar som man kan köpa för pengar just nu. Men skillnaden mellan dessa tre är att 911 är kirurgisk, F-Type är spännande, men AMG GT erbjuder en perfekt blandning av båda.

  Vilken är den bästa bilen för äldre personer?

Med detta sagt drivs AMG GT av en BiTurbo V8-motor som inte är lika brutal som den som finns i F-Type, men mer än den flat-6-motor som finns i 911. AMG GT ser fantastisk ut och har dessutom all nödvändig MB-teknik som gör GT lyxig och snabb.

Audi R8, McLaren 570S, Lamborghini Huracan

Om du vill ha det allra högsta av tvåsitsiga cabrioleter utan att gå in i obskyra pengar är dessa tre dina bästa alternativ. Audi R8 är den mest civiliserade av dem och den erbjuder också mest utrymme, bästa körkvaliteten, men kan ibland kännas lite för civiliserad, särskilt på grund av den återhållsamma V10-motorn.

Om du älskar R8, men tycker att den är lite för återhållsam, är Lamborghini Huracan alternativet för dig eftersom den erbjuder allt som en R8 erbjuder gånger två. McLaren 570S är racerns val av alla eftersom den erbjuder det mest dynamiska chassit och förmodligen är den snabbaste bilen av de tre.

FAQ-avsnitt

Är det värt att köpa en cabriolet?

Om du kan använda bilen med taket nedfällt ett hyfsat antal gånger per år är det naturligtvis det. Med det sagt, om du bor i Kalifornien till exempel, är det mer meningsfullt att köpa en cabriolet än om du bor i Storbritannien.

Tänk efter, om du inte kommer att använda bilen med taket nedfällt, välj en coupévariant av den bil som intresserar dig. Chansen är stor att coupén också är lite lättare och mer strukturellt styv, vilket också borde öka bilens dynamiska förmåga.

  Vad händer när batteriet tar slut i en hybridbil?

Vilken är den bästa 4-sitsiga lyxiga cabrioleten?

Den fyrsitsiga lyxiga cabrioleten har sakta fått ett uppsving de senaste åren tack vare bilar som Rolls Royce Wraith och Bentley Continental GTC. Båda dessa är den absoluta toppen av lyxiga 4-sitsiga cabrioleter, men Wraith är på en helt annan nivå.
Förutom dessa två är en BMW 8-serie cabriolet och en S-klass cabriolet också värda att överväga.

Är en cabriolet med hård topp bättre än en cabriolet med mjuk topp?

En cabriolet med hård topp är vanligtvis tystare och lite mer sofistikerad och trygghetsskapande. Men en hard-top är nästan alltid mycket tyngre och dyrare att utveckla, och på senare år har biltillverkarna gått över till soft-top cabrioleter och Targa-top.

En mjuk topp är lättare att använda, lättare och den hindrar inte den praktiska funktionen lika mycket. I nästan alla avseenden är en mjuk topp bättre, förutom när det gäller strukturell styvhet. Det är anledningen till att vissa tillverkare som Ferrari och McLaren fortfarande bara använder hårda toppar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts