Bästa elbilar för en första bil

Elbilar håller långsamt på att bli det mest populära nya bilsegmentet. Efter lanseringen av Tesla Model S har elbilsmarknaden fått ett rejält uppsving i forskning och utveckling.

Om du bor i ett område där du kan utnyttja ett ordentligt laddningsnätverk är en elbil som första bil ett bra förslag. De bästa mindre kompakta elbilarna är Peugeot e-208, Mini Electric, Honda E, BMW i3S, VW e-UP och Renault Zoe.

Om du vill ha en större, men fortfarande ganska kompakt elbil är de bästa alternativen Tesla Model 3 eller Model Y, VW ID.4, Kia Niro EV eller Audi e-Tron SUV. Detta är förmodligen det mest populära EV-segmentet som finns och kommer snart att vara det mest konkurrenskraftiga av alla.

Men om du vill ha en komplett lyxig EV-upplevelse är det Porsche Taycan, Tesla Model S, Mercedes EQS och Audi e-Tron GT du ska överväga. Detta är det EV-segment som gör allt väsen av sig i dag, och i stort sett alla dessa bilar är i teknisk framkant för varje respektive märke.

Bästa lilla elfordon som första bil

En liten hatchback EV är förmodligen det bästa alternativet för stadsrundor eftersom den här typen av bilar är små, smidiga, lätta att manövrera och parkera, och de kostar inte heller så mycket. Att navigera en Taycan eller en Model S genom trånga stadsgator kan ibland kännas lite frustrerande, men det är där dessa fickraketer utmärker sig.

Peugeot e-208 erbjuder en snygg interiör och exteriördesign, en överkomlig prislapp och en hyfsad användbar räckvidd som tar denna Peugeot till den absoluta toppen av listan över hatchback EV-bilar. Mini Electric och BMW i3 är ganska lika eftersom de erbjuder samma drivlina.

  Fungerar Tesla Smart Summon?

Men det är där likheterna slutar eftersom Mini är mer positionerad som en vanlig bil med en EV-drivlina, medan BMW i3 ser ut och känns som en riktig EV. I3 kostar visserligen mer än Mini och majoriteten av de bilar som listas här, men den erbjuder inte så mycket mer i gengäld.

Honda E ser fantastisk ut både inuti och utanför, VW Up ser konstig ut och Renault Zoe ligger någonstans mittemellan. Alla tre är likartade, men Honda E är den som ser mest lovande ut.

Bästa kompakta elbilar som första bil

Kompakta EV:er börjar precis komma ikapp, men om några år kommer vi troligen att bevittna att just detta EV-segment erbjuder flest alternativ. Kompakta elbilar är den perfekta medelvägen mellan de alldeles för små stadsbilarna med elbilar och de alldeles för stora elektriska SUV:er och sedans.

Och Tesla Model 3 verkar vara det bästa valet av alla. Model 3 drar nytta av Teslas avancerade laddningsnätverk, plus att den också ser bra ut inuti. Model Y är mer eller mindre samma bil som Model 3, och dessa två är sannolikt de två bästa kompakta elbilsalternativen som finns.

VW ID.4 gör också en hel del väsen av sig på sistone eftersom det verkar som om VW äntligen har byggt en fullt konkurrenskraftig elbil. Och det är faktiskt sant eftersom ID.4 erbjuder massor av användbara tekniska funktioner från VAG-familjen som gör att ID.4 verkar vara en uppklassig modell jämfört med en vanlig VW Golf.

  Kan Tesla Y parallellparkera

Audi e-Tron SUV är också ett ganska populärt alternativ. SUV:erna e-Tron och Mercedes EQC är EV-versionerna av Audi Q5 och Mercedes GLC. Båda dessa är fantastiska både invändigt och utvändigt, men just nu kan de inte mäta sig med Tesla.

Bästa lyxiga elbilar

Lyx-EV:er blomstrar just nu, och det verkar som om det varje månad finns en ny konkurrent i stan. Dessa bilar erbjuder rymdåldersteknik i kombination med gott gammalt läder och pianosvart/träinläggningar. De är det allra bästa som EV-marknaden kan erbjuda, och om du väljer en av dessa som din första bil hamnar du direkt i toppen av listan.

Den förmodligen bästa lyxiga elbilen som finns där just nu är Porsche Taycan eftersom Taycan erbjuder fantastisk design både inifrån och ut, en äkta Porsche-körupplevelse och en fantastisk förutspådd tillförlitlighetsgrad. Porsche säger att Taycan till 100 % är en äkta Porsche, och det verkar som om de flesta Porsche-entusiaster tenderar att hålla med.

Model S å andra sidan kan inte matcha Taycan, Mercedes eller Audi när det gäller lyx, sportighet, komfort eller byggkvalitet. Men Tesla erbjuder ett mycket mer avancerat laddningsnätverk vilket gör Model S till en mycket enklare bil att leva i inom områden där det inte finns så många laddningsstationer.

Audi e-Tron GT är utan tvekan den snyggaste elbilen på planeten, och modellen e-Tron RS GT är också en av de snabbaste. Mercedes EQS är tänkt att vara EV:s S-klass, vilket gör EQS till den lyxigaste EV:n på marknaden just nu.

  Tesla vs. Mercedes - vilken är bäst?

FAQ-avdelning

Är en EV ett bra första bilalternativ?

Det beror på flera olika aspekter. Först och främst bör du kunna dra nytta av infrastruktur för snabbladdning om du vill ha en verkligt sömlös ägandeupplevelse av en elbil. Och sanningen är att större delen av världen fortfarande inte erbjuder inte alls lika många laddningsstationer för att detta ska vara möjligt.

Att köpa, äga, serva och sälja en vanlig bil med förbränningsmotor är mycket enklare och mindre stressigt. Du bör förmodligen välja en vanlig ICE/hybridbil om du bara planerar att äga en enda bil.

Vilken EV är den sportigaste?

Den sportigaste elbilen som finns är Taycan. Men om du tittar på den allra högsta delen av EV-marknaden, tillverkar märken som Rimac, Pininfarina och Lotus bilar som kan nå 60 mph från stillastående på mindre än 2 sekunder.

Men just nu är Taycan den sportigaste. Tesla Model S Plaid kommer snart att släppas och den kommer att erbjuda en bättre 0-60mph-tid, men hanteringsegenskaperna kommer förmodligen ändå inte att kunna matcha Taycan.

Hur lång tid tar det att ladda upp en elbil fullt ut?

Ett typiskt bilbatteri är någonstans runt 60 kWh, och det tar ungefär 8 timmar att ladda upp det genom ett vanligt 7 kW vägguttag. Om du använder en vanlig billaddare som oftast finns på motorvägar och hållplatser, får du räkna med cirka 40 minuter för en 80-procentig laddning.
Om du hittar en snabbladdare kan du lätt få 80 % laddning efter 20-30 minuter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts