Bästa begagnade BMW hatchback

BMW i3 anses vara den bästa begagnade BMW hatchback.

BMW i3 är en 5-dörrars hatchback elbil med bakhjulsdrift. Elmotorn drivs av ett 18,2 kWh li-jonbatteripaket, som kan utökas till ett 37,9 kWh li-jonbatteripaket. Bilen har ett hyfsat återförsäljningsvärde med en god efterfrågan bland konsumenterna. I3 är också den billigaste elbilen att underhålla.

BMW i3: Familjevänlig och eldriven

BMW i3 är en liten eldriven hatchback som släpptes 2013. Det är den enda helt eldrivna BMW:n i USA. Bilen anses vara en familjebil, som passar bäst för körning i staden och kanske på några korta resor utanför staden. Bilen har en kortare räckvidd än andra större elbilar.

BMW i3 har en BMW eDrive synkron elmotor med permanentmagnet. Bilen erbjuds i 3 varianter enligt batteriutbudet på 18,2 kWh, 27,2 kWh och 37,9 kWh. I3 lanserades som BMW:s allra första elbil.

En elmotor med imponerande räckvidd

i3 är ett helt elektriskt fordon som är känt för sin lilla storlek och kraftfulla motor. Bilen är en av de mest sålda elbilarna, och den var den tredje mest sålda bilen mellan 2014 och 2016.

Bilen har en beräknad räckvidd på 81 mil, men den kan ökas med ytterligare med större batterimodeller. Batterimodellen med 27,2 kWh batteri har en räckvidd på 114 mil, batterimodellen med 37,9 kWh batteri har en räckvidd på 153 mil. BMW erbjuder även Rex-modeller som har en utökad räckvidd på cirka 200 mil.

På det hela taget är i3 en lysande bil med bra räckvidd som lätt kan användas för stadskörning.

  Är en begagnad BMW i3 ett bra köp?

Pålitlig med överkomliga driftskostnader

Bilen är ganska pålitlig tack vare sin elmotor och BMW:s överlägsna teknik. Tyska bilar är kända för sitt rykte om tillförlitlighet. I3 är en elbil, så den har inga bränslekostnader, bara mer överkomliga elräkningar.

Bilen har visat sig vara mycket solid, och den har ett rykte om sig att sällan ha några större problem eller behöva allvarliga reparationer. BMW erbjuder också sin standardgaranti, som kan täcka nästan alla utgifter upp till 3 år, och den har också en batterigaranti på 8 år eller 100 000 mil.

Goda säkerhetsresultat

Alla bilar är ofullständiga utan bra säkerhetsbetyg nuförtiden. I3 har ett enastående betyg för en hatchback. Bilen är utrustad med alla typiska aktiva och passiva säkerhetsfunktioner, t.ex:

  • Förar, frontal och bakre huvudkuddar.
  • Nödbromsassistans.
  • Elektronisk stabilitetskontroll
  • Dagsljus
  • 4-hjuls ABS
  • Integrerade blinkersspeglar
    Bilen är också bra när det gäller krocksäkerhet. IIHS rankar i3 mycket bra. Säkerheten vid frontal- och sidokollisioner är förstklassig. De dockor som användes i krocktesterna fick inga större skador, vilket bevisar dess säkerhetsbetyg.

Prisvärd och minimalt underhåll

Elbilar anses vara underhållsfria, men det är faktiskt inte sant. Elbilar behöver också underhåll och service; det är dock mindre än jämfört med vanliga bilar. BMW i3 anses vara en av de billigaste elbilarna när det gäller underhåll.

Om du skaffar en begagnad i3 med garanti får du BMW Ultimate Care. Detta skulle täcka alla underhållskostnader. Om bilen däremot inte har någon garanti kan du behöva ta hand om motorolja, motorfilter, tändstift, bromsvätska och andra typiska underhållsfrågor.

  Vilken är den bästa gamla BMW:n att köpa?

Blandade omdömen

Den har ett ägarbetyg på 3,4 av 5. Personer på vissa plattformar och forum har beundrat i3:s prestanda. Bilen har dock en del problem med dålig byggkvalitet. Trots kvalitetsproblemen älskar förarna fortfarande den lågt underhållna hatchbacken som erbjuder en utmärkt BMW-körupplevelse.

I3 brukar inte möta några större problem under sina första fem år. Och bränsle- och underhållsbesparingarna är cirka 20 000 dollar under en treårsperiod. Överlag har bilen lite blandade recensioner, men det är ändå ett bra köp. Bilens värde är också avskrivs kraftigt under 5 år, så du kan hitta begagnade i3:or till ett överkomligt pris.

Saker att tänka på innan du köper en begagnad BMW i3.

BMW har haft många problem tidigare, men i3 verkar vara bättre än andra. Driftskostnaderna är låga med billigt underhåll. Om du köper en begagnad i3 bör du dock titta på vissa vissa saker som kan vara benägna att skadas som t.ex:

  • Kladdig iDrive-knapp
  • Bränsleventilfel.
  • Bromsbelägg
  • Skivbromsar
  • Vissa elektriska problem
    Elektrisk teknik är mycket ny inom bilindustrin, och den behöver lite tid för att ytterligare förbättra sin kvalitet. I3 har haft en del problem, men det är fortfarande en bra hatchback att köpa.

FAQ

Är det ett klokt beslut att köpa en begagnad bil?

Att köpa en begagnad bil är alltid billigare än att köpa en ny bil. Många bilar förlorar hälften av sitt värde på bara 5 år, så att köpa dessa bilar är inget dåligt beslut. Begagnade bilar kan dock orsaka en del problem om du inte ser över dem noggrant innan du köper dem.

  Vilken inkomstklass köper BMW respektive Mercedes?

Innan du köper en begagnad bil bör du låta en mekaniker kontrollera bilen noggrant för att se om det finns några problem med saker som lackering, olyckshistorik, eventuella tidigare bilfel eller saker som oljeläckage i motorn.

Behöver elbilar underhåll?

Folk brukar tro att elbilar inte behöver något underhåll, men de behöver ändå visst underhåll. Naturligtvis är det mindre än för vanliga bilar, men de behöver underhåll på ställen som batteriet, elmotorn och annan elektronik. De kräver också typiskt underhåll som att byta bromsbelägg eller däck.

Behöver eltekniken fortfarande förbättras?

Elbilar är bilindustrins framtid, men de behöver många förbättringar innan de kan dominera marknaden. Dessa omfattar bland annat följande:

  • Batteriladdningstid – Det tar för lång tid att ladda batteriet jämfört med att tanka bilen med bensin. Det snabbaste laddningssystemet som Tesla införde tar fortfarande 20 minuter att ladda 50 % av bilen, vilket fortfarande är för lång tid.
  • Räckvidd – Det finns bilar med fantastisk räckvidd, men de är för dyra. Folk har vanligtvis råd med små elbilar, men de har mycket liten räckvidd och kan bara användas i staden.
  • Dyrt – Elbilar måste vara billigare än ICE-bilar om de vill dominera bilindustrin.
  • Batteriets livslängd – Batteriet riskerar att få fler skador om det körs i extrema väderförhållanden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts