Audi A4 B8 tillverkades mellan 2008 och 2016 och är en av de mest framgångsrika Audi A4-modellerna hittills. När B8 A4 kom ut erbjöd den något av en revolution för segmentet eftersom det var den första A4 som bekvämt överträffade sina rivaler när det gäller lyx och förfining.
B8 Audi A4 finns med ett par motoralternativ, från mindre 4-cylindriga motorer till V6-turbomotorer med över 300 hästkrafter. B8 kan fås antingen manuellt eller med S-Tronic/Tiptronic, beroende på modell och tillgängliga tillval. Vidare är B8 också en FWD-bil medan Quattro kom som standard på mer kraftfulla modeller.
Designmässigt var B8 A4 något av en revolution jämfört med den föregående modellen, men alla A4-modeller som föregick B8 var mer av en stilmässig utveckling än en revolution. Interiören i B8 A4 ser fortfarande fantastisk ut om den har rätt tillval, och många anser att interiören i den första generationen A5 och B8 A4 är en av de bästa Audi-interiörerna någonsin.
Värdemässigt kan B8 A4 nu köpas för ett relativt lågt pris, särskilt för pre-facelift-modeller med högre miltal, medan högre post-facelift-modeller med färre mil på klockan fortfarande betingar relativt höga priser. B8 kan bekvämt rymma upp till fyra personer och det lastutrymme som erbjuds är vad man kan förvänta sig av en kompakt executive sedan från den tiden.
Audi A4 B8 – Drivkraften
Audi A4 B8-sortimentet startar med två 1,8L TFSI-modeller där den ena modellen erbjuder en 1,8L fyrcylindrig turbomotor med 120 hk medan den andra ökar effekten till 160 hk. Det finns också två versioner av 2.0L TFSI-modellen där den ena har 180 hk från 2.0L turbofyran medan den andra har 211 hk.
De högre Audi A4-modellerna är 3.2L TFSI-modellerna som erbjuder en 3.2L V6 med 265 hk medan toppmodellen Audi S4 erbjuder en 3.0L turbo V6 med 333 hk. Alla dessa kan fås med Quattro AWD-system medan de 6-cylindriga motorerna kommer med Quattro AWD direkt från fabriken.
Bilar i den lägre kategorin är vanligtvis utrustade med en manuell låda medan modeller i den högre kategorin är utrustade med antingen en manuell låda eller en tidig iteration av Audi Tiptronic-lådan. B8 efter faceliftet introducerades 2012 och den bytte ut 3,2L V6 mot en mer ekonomisk 3,0L V6 med 272 hk.
Audi A4 B8 efter faceliftet kom också med Audi DCT S-Tronic-växellådan som var det föredragna alternativet för de flesta köpare av Audi A4 B8 efter faceliftet. B8:s bränsleeffektivitet varierar mellan 30-ish MPG för de mindre effektiva modellerna och 45MPG för de mest effektiva.
Audi A4 B8 – Design och chassi
Audi A4 B8 före faceliftet ser ganska snygg ut även med dagens mått mätt, eftersom det är den äldsta A4-modellen som påminner något om den nuvarande A4:an. A4 B8 var den första Audi A4 som fanns tillgänglig med LED-strålkastare, vilket gjorde en enorm skillnad på framsidan. S-Line-bilarna är de mest eftertraktade medan sedanen är mycket mer populär än Avant.
Audi A4 efter faceliftet förde helt enkelt in B8 i en helt modern era eftersom välutrustade B8 efterfaceliftmodeller fortfarande ser ganska nya ut. Det bästa med B8 är dock interiören, särskilt på post-facelift-versionen eftersom det är en av de bäst utformade och mest högkvalitativa Audi-interiörerna någonsin, som lätt slår C-Klass och BMW 3-serie från den tiden.
Chassit och fjädringen i B8 A4 är skräddarsydda för komfort och smidighet och är egentligen inte så dynamiska. B8 erbjuder inte ett balanserat chassi och en balanserad viktfördelning som BMW 3-serien eftersom motorn sitter för långt framme och det gör bilen benägen att understyras.
Audi A4 B8 – Tillförlitlighet och vanliga problem
På det hela taget är A4 B8 en ganska pålitlig bil, särskilt versionerna efter faceliftet som har utplånat de flesta av de problem som har plågat modellen före faceliftet. Hur som helst är de vanligaste problemen med A4 B8 vattenpumpen fel, läckor, överdriven oljeförbrukning, problem med styrsystemet och kolbildning i insugningsventilerna.
Om du underhåller en B8 A4 Audi kommer du sannolikt att ha glädje av den under lång tid.
Audi A4 B8 – Värde och funktionalitet
Du kan få en förnuftigt utrustad Audi A4 med högre miltal före facelift för cirka 6 000-7 000 dollar, medan bättre utrustade B8 A4:or med lägre miltal efter facelift går för nästan tre gånger så mycket. A4 B8 är fortfarande mycket prisvärd eftersom det är en modern bil med allt du behöver.
Praktiskt sett är den mer eller mindre densamma som den nuvarande Audi A4 med ett något mindre bakre sittutrymme och lastutrymme. Sikten är bra runtomkring och A4 är också en utmärkt familjebil.
FAQ-avsnitt
Är Audi A4 B8 säker?
Audi A4 B8 är verkligen en säker bil eftersom den finns med alla nödvändiga funktioner som du behöver från en modern bil. Det är sant att säkerhetsnivåerna i hög grad beror på listorna över tillval, vilket innebär att detta något minskar den övergripande attraktionskraften.
Detta är dock en standardangelägenhet för alla bilar från det här segmentet eftersom alla de bästa och mest användbara programvarufunktionerna alltid är reserverade för bilar i den högre prisklassen och dyra tillvalspaket. Om du vill ha den säkraste A4:an som finns, välj Prestige-modellen.
Hur mycket kostar det att underhålla en Audi A4 B8?
Hur mycket pengar du måste betala för underhåll beror i hög grad på bilens skick, körsträcka och hur den tidigare ägaren tog hand om bilen. Du bör räkna med cirka 200-300 dollar per år, men om något allvarligare går fel kan dessa siffror lätt fördubblas.
En korrekt uppskattning av underhållet är ganska svår eftersom B8 finns i olika konfigurationer av drivlinor och drivlinor.
Ska jag köpa Audi A4 B8?
Audi A4 B8 är en av de mest prisvärda Audi-modellerna du kan köpa just nu eftersom den överbryggar gapet mellan de allra senaste Audi-bilarna och de prisvärda Audi-bilarna. Som sådan är B8 A4 pålitlig, snygg, sofistikerad, välutrustad och eftertraktad.
Om du är ute efter en begagnad kompakt lyxsedan ska du inte leta längre än till Audi A4 B8, särskilt inte till modellen efter facelift.