Är Volvos lätta att arbeta med?

Om du har erfarenhet av att arbeta med bilar är det lätt för dig att arbeta med en äldre Volvo. Volvos teknik på sina bilar är inte alltför komplicerad, så vissa personer har gjort om sina bilar helt och hållet och till och med bytt ut viktiga delar som växellådan.

Volvos enkla teknik

Tekniken på äldre Volvobilar är inte särskilt komplicerad, så de är lätta att arbeta med och reparera, särskilt i äldre modeller. Många Volvokunder har skrytit om att de har arbetat med sina egna bilar själva och sparat tid och pengar genom att slippa gå till verkstäder.

Ändå är Volvos tillräckligt komplexa för att vi ska kunna se att de fortfarande är välkonstruerade. De är dock inte så komplexa att ingen kan förstå dem. Till exempel är panelerna och kontakterna utformade på ett sätt som gör att de kan repareras senare. Motorrummet är det enda stället där det blir superkomplext, men även det är fortfarande fungerande.

Nyare elmodeller är svårare för vanliga människor att arbeta med, eftersom de har mer komplex teknik.

Plats för förbättringar

Tyvärr är inte allt inom Volvos ingenjörskonst superbra gjort. I många Volvomodeller är elsystemet med batteriet mycket dåligt konstruerat. Batteriet är placerat i bakre delen av bilen, vilket kan orsaka strömförlust på grund av långa ledningar från baksidan till framsidan.

En annan sak med elsystemet är att generatorn sitter långt under servostyrningspumpen. Om du vill byta ut generatorn vid ett problem är du illa ute. De bultar som används är också mycket okonventionella, och du skulle behöva använda en TP55-bultöppnare.

Volvo-problem som du kan åtgärda själv

Byte av olja

Du bör byta bilens olja regelbundet, vilket förlänger bilens livslängd.

  Tillverkar Volvo hybridbilar?

Det finns också ett behov av att spola transoljan vid cirka 100 000 mil med den nödvändiga 3309-oljan. Oljan används mer i turbomotorer. För att byta motorolja kan du även lägga till Fumoto-ventil som gör oljebytet mycket enkelt. Om du behöver arbeta under motorn är de 10 mm bultarna ganska lätta att ta bort och filtret är också lätt att nå.

Om du känner att du behöver en oljeavskiljare, som används för att komprimera eventuell luftoperation, bör du göra ett ”gummihandsketest”. Det är också en bra idé när din bil når 100 000 mil. Testet är ganska enkelt och det finns en massa videor där du kan lära dig hur man gör. Annars måste du slösa tid på att ta bilen till verkstaden.

Byte av glödlampor för strålkastare

Du bör också vara uppmärksam på strålkastarna, som kan brinna ut. Som tur är kan glödlampan enkelt bytas ut hemma utan större ansträngning.

Bultar, remmar och instrumentkontroller

Om din bil når runt 150 000 måste du arbeta med ändlänkar, stötdämpare, stötdämparlager och andra upphängningsrelaterade problem. Dessa delar blir vanligtvis äldre med tiden. Att arbeta med dessa saker är ganska enkelt och okomplicerat, inklusive att skruva loss och skruva fast de nya delarna.

Kontrollerna i instrumentbrädan är intuitiva och lätta att förstå. Du kan se vilka problem som bilen kan komma att ställas inför. I de sällsynta fall som är kryptiska förklarar VIDA/DICE i detalj och har mycket detaljerade diagram och förbättrade diagram som visar dig den stegvisa processen att följa.

Några andra saker att arbeta med är tandremmar som bör bytas vid 100k-115k miles, särskilt om du har en äldre modell. Det brukar inte finnas så många problem med packningar på dessa bilar. Vattenpumpen bör göras tillsammans med remmen. De flesta andra saker kan man ta hand om lätt.

  Volvo vs BMW:s tillförlitlighet - vilken är bäst?

Vanliga Volvo-problem

Som alla märken har Volvo några vanliga problem. Det första är fel på transmissionssystemet, vilket är det mest klagade problemet på Volvo. Ett felande transmissionssystem kan orsaka mycket skada.

Det automatiska bromssystemet kräver också uppmärksamhet. Vissa har rapporterat att systemet automatiskt kopplas in utan behov under körning, vilket skapar farliga situationer. Volvo har till och med gjort återkallelser på grund av detta.

Det har också rapporterats en del problem med PCV-ventilerna. De bör bytas ut vid cirka 100 000 mil.

Det har också rapporterats om problem med vätskefel med de nyare modellerna. AWD-modellerna har vissa problem med läckage från koniska kugghjul och även med att bussningen slits ut. De äldre modellerna från 2005-2007 är dock ganska tåliga när det gäller dessa problem.

Din kunskapsnivå avgör vad du kan arbeta med.

Med alla tips och vanliga problem som presenterats ovan beror det fortfarande i princip på personens erfarenhet av att arbeta med bilar. Det finns personer som till och med har bytt ut hela växellådan i sina Volvos, och andra som inte ens kan byta olja på egen hand. Så det beror egentligen bara på personen.

FAQ

Hur kan jag lära mig att arbeta med bilar?

Det är inte lätt att arbeta med en bil. Om du inte vet något om bilen kan du göra mycket mer skada än nytta. Att arbeta med sin egen bil kan dock hjälpa dig vid vissa tillfällen, och det är penningbesparande. Här är några tips som du kan följa för att börja lära dig att arbeta med din bil:

  • Arbeta med en gammal bil – Börja med att arbeta med en äldre bil. Observera delarna och få smutsiga händer.
  • Få råd – Du kan få råd av en vän eller familjemedlem eftersom det finns många människor som älskar att arbeta med sina bilar. Låt dem peka på saker och ting och guida dig genom några av processerna.
  • Handledningar – Titta på reparationshandledning för att bekanta dig med bilens funktioner.
  • Bilhandbok – Läs din bils handbok.
  • Observera proffsen – Om du tar din bil till en verkstad, fråga om du får titta på processen och observera sedan vad mekanikerna gör.
  Är Volvos laddhybrider tillförlitliga?

Vilka är de enklaste bilarna att arbeta med?

Det finns många bilar som det är lätt att arbeta med. Särskilt äldre bilar. Nyare bilar har mer teknik, vilket gör det svårare för ospecialiserade personer att arbeta med dem. Några modeller som är lättare att arbeta med är:

  • Jeep Wrangler
  • Toyota Corolla
  • Subaru BRZ
  • Toyota Tacoma
  • Chevrolet Silverado
  • Lada Niva

Är elbilar lätta att arbeta med?

Elbilar är mer komplicerade att arbeta med för vanliga människor. De har ingen motor framtill. De saknar också majoriteten av de delar som andra bilar har, så de har lågt underhåll och behöver få reparationer. Det finns dock vissa delar, som t.ex. bromsvätska, som inte är lätta att arbeta på elbilar på grund av deras komplexa system.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts