Är Volkswagen Lupo en bra bil?

Är Volkswagen Lupo en bra bil?

Volkswagen Lupo introducerades 1998 och tillverkades fram till 2005 då den lades ned utan några planer på att återkomma. VW Lupo klarade sig ganska bra i början eftersom det var den minsta och billigaste VW hatchback, men är Volkswagen Lupo en bra bil?

När det gäller subkompakta city hatchbacks från den tiden är Lupo en bra bil, men ur alla andra perspektiv är den det inte. Detta beror på att det här segmentet är packat med många billigare och nyare bilar och på att det här segmentet är ganska impopulärt i modern tid.

VW Lupo levereras med motorer med liten cylindervolym som saknar effekt men som anses vara tillräckliga för en liten stadsbil. Designen på VW Lupo är inte speciell på något sätt och har heller aldrig varit det. Interiören i Lupo är mer eller mindre densamma vilket innebär att det inte finns mycket att vara upphetsad över.

Tillförlitlighetsmässigt är Lupo hyfsad, men det finns några problem som är värda att tala om. Praktiskhet och värde är två sidor av samma mynt vilket innebär att Lupo är billig, men den erbjuder inte så mycket utrymme överlag.

VW Lupo – Drivlinan

VW Lupos motoruppsättning består av 4-cylindriga motorer med ett cylindervolym på 1,0 liter, 1,4 liter och 1,6 liter för bensinmotorer och 1,2 liter, 1,4 liter och 1,7 liter för TDI-dieselmotorer. De förstnämnda har mellan 50 och 125 hk medan de sistnämnda har mellan 60 och 75 hk. Alla dessa motorer har inget att skryta med förutom 1,6L GTI Lupo med 125 hk.

Lupo är uteslutande en FWD-bil, men du har möjlighet att välja mellan en 5/6-växlad manuell växellåda eller en 5-växlad automatväxel. Den manuella lådan är mer passande och mer pålitlig för Lupos storlek och eftersom den automatiska växellådan tenderar att vara lite dyrare också.

  Volkswagen Golf år att undvika

Du kan förvänta dig upp till 60MPG kombinerat för de mest effektiva motorerna och cirka 35-40MPG för den minst effektiva GTI-modellen. Accelerationstiderna ligger mellan 8 och 14 sekunder, vilket innebär att även den snabbaste GTI-modellen inte är så mycket GTI trots allt.

VW Lupo – Design och chassi

Volkswagen Lupo följer ett tydligt och välkänt VW-designspråk vilket innebär att den liknar sina större motsvarigheter till Golf och Polo och att den ser dämpad ut. De fyra cirkulära lamporna på framsidan är ett klassiskt VW-designdrag som kan ses även på vissa nyare VW-modeller.

På insidan är Lupo också ganska dämpad, vilket innebär att den ser väldigt lik VW Polo, men daterad och av lägre kvalitet. Med tanke på att Lupo har varit nedlagd i mer än ett och ett halvt decennium kommer allt du ser på insidan inte att få dig att känna dig speciell.

När det gäller chassi- och fjädringstuning är Lupo dynamisk med tanke på sin lättvikt, men den njuter inte riktigt av något annat än att bara cruisa runt. GTI-modellen är lite mer spännande och många kallar den till och med för en fickraket, men 125 hk är en mindre siffra även i en så liten bil som Lupo.

VW Lupo – Tillförlitlighet och vanliga problem

Volkswagen Lupo är en hyfsat pålitlig bil, men den lider av några problem som vi ska prata om nu. De vanligaste problemen med VW Lupo är förknippade med elen, vilket innebär att både den inre och yttre belysningen är benägen att gå sönder. Elektriska fönsterrutor är också ett grepp, och det är luftkonditioneringen också.

  Vanliga problem med Volkswagen Up

Lupo lider också av problem med motorkylning och motorrelaterade problem som tändstift och avgassensorer. Många ägare har också klagat på enorma och inkonsekventa panelspalter som till och med ifrågasätter bilens förmåga att stänga alla fyra dörrarna.

VW Lupo – Värde och praktiska egenskaper

Volkswagen Lupo kan fås för några hundra dollar för de billigaste modellerna och de dyrare modellerna kan fås för några tusen dollar. Detta innebär att Lupo är billig oavsett hur man ser på den, och anledningen till detta är att den är gammal, impopulär och relativt oanvändbar för att vara en riktig daglig förare.

När det gäller praktiska egenskaper är Lupo så dålig som de kan bli eftersom den är trång i alla avseenden. VW Up representerar på sätt och vis den andliga efterföljaren till Lupo, men Up lyckas på något sätt slå Lupo i praktiska egenskaper som om de inte var liknande bilar trots allt.

FAQ-avsnittet

Ska jag köpa VW Lupo?

Om du är ute efter en subkompakt, begagnad och billig stadsbil kan Lupo vara ett alternativ. Du måste dock komma ihåg att Lupo inte kommer att rucka på några fjädrar, och anledningen till att den kan vara värd det är om du kan få en till ett rabatterat pris.

Jämfört med dagens kompakta och subkompakta stadsbilar brister Lupo i alla möjliga aspekter. Det finns inga moderna säkerhetssystem, ingen trådlös kapacitet, ingen CarPlay eller Android Auto, inga parkeringssensorer, inga kameror, ingenting. Om du vill ha en liten låda med en liten motor fastspänd på den är Lupo ett bra köp.

  BMW VS Volkswagen tillförlitlighet - vilken är bäst?

Är VW Lupo bättre än VW Up?

VW Up är den andliga efterföljaren till VW Lupo där VW försökte lansera Up som ett mer hippt och ungdomligt alternativ. De försökte snygga till Up med ett Beats-ljudsystem av märket, coola färger och många tillgängliga alternativ och det fungerade till och med, åtminstone ett tag.

Allt detta ledde till att VW så småningom lade ner VW Up också, vilket innebär att det inte finns några subkompakta VW-bilar till salu just nu. Mellan dessa två är Up bättre än Lupo på alla sätt, även värdemässigt.

Är VW Lupo säker?

När man tar en titt på en så liten bil som Lupo skulle man tro att den helt enkelt inte kan vara säker. Lupo lyckades dock få ett 4-stjärnigt krocksäkerhetsbetyg, vilket är förståeligt med tanke på bilens storlek och era. Bilar som dessa kommer aldrig att vara lika säkra som större bilar är, oavsett vad man gör med dem.

På det hela taget bör du inte oroa dig för säkerheten i Lupo eftersom du sannolikt inte kommer att köra den på motorvägen ändå.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts