Är sensorer för döda vinkeln värda det?

De flesta moderna bilar har alla möjliga avancerade förarassistanssystem som inkluderar övervakning av döda vinkeln, körfältsassistans, system för att upptäcka kollisioner framåt, varningssystem för korsande trafik, 360-graders parkeringskameror, automatisk bromsning och mycket mer.

Vissa av dessa är mer användbara än andra, vilket innebär att inte alla är värda priset. System som detektering av döda vinklar är verkligen värda det eftersom de erbjuder ytterligare ett lager av säkerhet och bekvämlighet utan att skada ryggkontot alltför mycket.

System som dessa är dock inte perfekta och du bör aldrig förlita dig på dem när det gäller att göra ett filbyte. De är bara till för att hjälpa dig och därför ska du aldrig lita helt på system som dessa.

Andra ADAS-system som cross-traffic alert kan vara användbara, men de används sällan och detsamma gäller för lane keep assist som ofta kan vara alldeles för aggressiva. Dessa system måste integreras perfekt för att de inte ska inkräkta alltför mycket på din körupplevelse samtidigt som de håller dig säker.

Fördelar med system för upptäckt av döda vinklar

Den första fördelen med systemet för upptäckt av döda vinkeln är att det gör ett filbyte både enklare och säkrare. Även om du inte bör förlita dig på system som dessa tar de ändå bort ansträngningen vid långa motorvägsresor eftersom du vet att någon befinner sig i din döda vinkel om systemen talar om det för dig.

Detta innebär att du inte behöver vända dig om för att göra ett filbyte om systemet varnar dig för att någon befinner sig i din döda vinkel. När du bestämmer dig för att byta körfält bör du dock vända dig om och kontrollera för att vara 100 % säker.

  Behöver moderna bilar rostskyddas?

System som dessa bidrar också till ditt återförsäljningsvärde, så det är inte så att du slösar bort pengar på onödig teknik. Dessa indikationer följer också trafiken runt omkring dig hela tiden, vilket fungerar bäst om de är parade med högupplösta kameror och lane keep assist.

Nackdelar med blind spot detection

Vid första anblicken får dessa system dig att känna att du inte ens behöver vända dig om när du vill göra ett filbyte och det är det största problemet system som dessa presenterar. De sänker din totala medvetenhet trots att de bara är avsedda att hjälpa dig.

Dessutom är system som dessa ibland lite för aggressiva när de meddelar dig med både ljud och blinkningar så de kan ofta förvirra dig under körning, vilket aldrig är en bra idé. System som dessa tenderar att skapa alla möjliga ljud när de aktiverar blinkers vilket gör att många förare numera inte ens vill använda blinkers.

Dessa system är ibland också mycket problematiska vid ogynnsamma väderförhållanden och om sensorerna är täckta av vägslem och smuts. Detta kan ofta innebära att de inte fungerar när de ska eller att de slår på när de inte ska.

Körfältsbyte – vad som gäller och vad som inte gäller

Att utföra ett enkelt körfältsbyte kan tyckas vara en enkel sak att göra eftersom det är det, men bara om allt är som det ska vara. Som sådan är det viktigt att komma ihåg att det ibland kan skapa alla möjliga problem i samband med ditt liv, din bil och alla andra runt omkring dig att göra ett filbyte.

  Blir bilarna mer eller mindre tillförlitliga?

Se alltid till att se dig omkring när du vill göra ett filbyte, oavsett hur avancerade dina system för upptäckt av döda vinkeln är. Håll sensorerna rena hela tiden och se till att alltid använda din blinkers, oavsett hur påträngande systemet för att upptäcka den döda vinkeln kan vara.

Undvik att göra aggressiva filbyten och att skära av folk, särskilt på motorvägen. Att köra om till höger är inte heller något du bör göra. Sammantaget bör du se till att följa alla trafikregler när du utför ett filbyte och aldrig förlita dig på dessa system fullt ut eftersom de är kända för att vara felaktiga ibland.

FAQ-avsnittet

Kan man installera sensorer för övervakning av döda vinkeln på en begagnad bil?

Ja, du kan göra det genom att antingen välja att eftermontera dem eller genom att gå via eftermarknaden beroende på om bilen i fråga ens fanns tillgänglig med hjälp av dödavinkelassistans från fabriken. Om så är fallet är det bästa du kan göra att eftermontera det befintliga systemet, men om du inte kan det bör du välja ett eftermarknadssystem.
En eftermontering kommer sannolikt att gynna ditt återförsäljningsvärde medan ett eftermarknadssystem kanske till och med sänker det. Se dock till att överlåta installationsprocessen till ett proffs om du vill maximera din säkerhet i bilen och om du vill att systemet ska vara pålitligt i längsta tid.

  Vad är det svåraste att laga på en bil?

Hur mycket kostar övervakning av döda vinkeln?

Det beror på om du väljer ett system från fabriken eller om du bestämmer dig för att köpa ett eftermarknadssystem. De mest prisvärda systemen tenderar att kosta mellan 200 och 250 dollar, men du bör aldrig snåla på teknik som denna, så se till att prioritera tillförlitlighet och prestanda framför själva prislappen.

Eftermarknadssystem för blindvinkelassistans i mellanklass kan kosta mellan 300-500 dollar och de mest avancerade kan lätt nå upp till 1000 dollar. De dyraste systemen tenderar att inkludera alla möjliga tilläggsfunktioner som t.ex. tecken för igenkänning av trafikskyltar, lane keep assist och så vidare.

Var är sensorerna för att upptäcka den döda vinkeln placerade?

De flesta bilar placerar dessa system direkt på de bakre stötfångarna eftersom på varje sida. Vissa biltillverkare tenderar att placera dessa inom bakljusen eller till och med på själva speglarna. Du kan också hitta några exempel där biltillverkare integrerat dessa sensorer inom parkeringssensorerna vilket gör det lätt att nå dessa om något går fel.

Allt beror på hur avancerat systemet är och om det levereras med en särskild kamera för assistans i den döda vinkeln. De mest avancerade dödvinkelassistanssystemen är laddade med alla möjliga tilläggsfunktioner som gör systemet mycket mer sofistikerat och utspridda i bilens alla fyra hörn.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts