Renault/Dacia Sandero är en subkompaktbil som tillverkas gemensamt av Renault och Renaults rumänska dotterbolag, Dacia. Sandero är tänkt att vara en riktigt prisvärd liten halvkombi som kan nås av en stor del av befolkningen, oavsett inkomstnivå, men är Renault Sandero en bra bil?
Renault/Dacia Sandero är verkligen en riktigt bra bil för vad den är, vilket är ännu mer sant med tanke på det faktum att ett ton av dessa har sålts över hela världen. Sandero erbjuder ett anständigt urval av motorer som är utformade för att vara ekonomiska och lätta att underhålla, men man kan knappast kalla dem spännande eller något liknande.
Designen är också ganska grundläggande eftersom den inte kommer att förolämpa någon. Interiören är så enkel som den kan bli, men den är perfekt för dem som inte vill ha några som helst distraktioner. Att köra Sandero får dig att känna dig så vanlig som att köra en bil kan eftersom den är utformad främst för att vara en punkt A till punkt B transport enhet vilket innebär att den inte är dynamisk eller överdrivet bekväm.
Tillförlitlighetsmässigt verkar Sandero ha några problem som är värda att diskutera, men totalt sett lyckas den vara ganska pålitlig. Praktiska egenskaper är också bra medan prissättningen är utmärkt eftersom du kan få dessa riktigt billigt, både nya och begagnade.
Drivlinan
Renault/Dacia Sandero kan fås med ett antal olika motorer, från mindre 3-cylindriga 65 hk 999cc-motorer till större 3-cylindriga bensinmotorer på 100 hk. Den andra generationen av Sandero finns också med en 1.15 4-cylindrig radmotor med 72 hk och två dieselmotorer, en mindre kraftfull 1.5L med 75 hk och en mer kraftfull 1.5L med 90 hk.
Alla dessa är utformade för att vara effektiva, vilket är anledningen till att du kan förvänta dig att få upp till 50MPG med de mest effektiva bensinmotorerna medan de mest effektiva dieselmotorerna kan returnera upp till 65MPG. Alla modeller levereras med en manuell växellåda från fabrik men du kan betala mer för att få en automatlåda som ingår på några av de större motorerna i vissa regioner.
Sammantaget är Dacia/Renault Sanders drivlinepalett ganska bra med små, men effektiva motorer som kan göra sitt jobb mer än tillräckligt bra.
Design och körupplevelse
Designmässigt är Renault/Dacia Sandero en snygg bil för vad den är eftersom Renault/Dacia har försökt att göra den mer tilltalande för den 3:e generationen av Sandero. Du kan få den med LED-strålkastare som gör att den ser mer premium ut medan Sandero Stepway-modellerna använder ett mer användningsorienterat designspråk som gör att Sandero ser mer ändamålsenlig ut.
Interiören är ganska enkel, men du kan få några infotainment-färgade skärmar som höjer upplevelsen lite. Klädslar och hård plast är en självklarhet, men du kan verkligen inte be om något mer till det här priset. Körupplevelsen är säker, men inte alls dynamisk. Sandero är hyfsat tyst, men det är inte någon lyxbil på långa vägar.
Tillförlitlighet och vanliga problem
Sandero har haft sina upp- och nedgångar i tillförlitlighetssegmentet, vilket innebär att det är en hyfsat tillförlitlig bil, men den lider också av vissa problem som måste hanteras på ett mer detaljerat sätt. Detta inkluderar problem som rost/korrosion, problem med bromsarna, elektroniken, DPF-filtret och fjädringen.
Om du tar hand om din Sandero på rätt sätt kan du förvänta dig att den håller ganska länge. Men om du ska köpa en begagnad, se till att välja en med en konsekvent servicehistorik eftersom du inte vill snåla in på mindre modeller som vanligtvis inte underhålls så bra.
Prissättning och praktiska egenskaper
I Frankrike, Renaults hemland, kostar Sandero mindre än 9 000 euro, vilket gör den till en av de mest prisvärda bilarna på marknaden. Begagnade exemplar kan fås för bara några tusenlappar, vilket gör Sandero till en populär bil i utvecklingsländer och även i vissa utvecklade länder. Du kan se många av dessa används som leverans bilar och taxibilar över hela världen.
Praktiken är faktiskt inte så dålig med tanke på bilens fotavtryck vilket innebär att det finns en hel del utrymme i baksätet och att Sandero kan transportera flera personer samtidigt utan alltför många problem.
FAQ-sektionen
Hur mycket kostar en Sandero i Tyskland?
I Tyskland kan du förvänta dig att betala cirka 10 000 euro för en helt ny Sandero, vilket gör den till en av de billigaste användbara bilarna som kan köpas i Tyskland. Detta inkluderar ECO-G-modellen eller TCe 90-versionen som kostar i stort sett samma summa pengar.
Dacia TCe 100 ECO G bi-fuel varianten kostar lite mer, men den ger dig nästan 100 hk vilket är det mesta man kan få från Sandero i alla fall. För ett sådant pris kan du verkligen inte förvänta dig att få mycket, men Sandero är verkligen en användbar bil som kan göra alla de dagliga pendlingarna utan något som helst krångel.
Vad är Dacia?
Bilföretaget Dacia grundades redan 1966 i Rumänien som ett företag med uppgift att tillverka billiga och tillgängliga bilar för massorna, vilket visade sig vara en bra idé i övergångsländer där köpkraften fortfarande var ganska låg för allmänheten.
Renault klev in 1999 och köpte Dacia med i stort sett samma idé – att göra billiga bilar tillgängliga för alla i Europa och en större del av Asien. Efter att Renault tog över blev Dacia ett mycket mer känt varumärke, särskilt i slutet av 2000-talet när modeller som Sandero, Logan och Duster började sälja ganska bra.
Använder Dacia Renaultmotorer?
Ja, Dacia-bilar använder Renault-motorer, vilket ofta är vad många Dacia-ägare säger när de köper en Dacia som ett sätt att bedöma den kvalitet som Dacia ger till bordet. Att märken delar motorer är inget nytt, och de flesta är inte medvetna om att Renault delade motorer med både Dacia och Mercedes vid ett tillfälle.