Är Porsche bra på snö?

De flesta bilar klarar av vinterförhållanden, oavsett om det är is, snö eller bara kallt väder, så länge de är utrustade med rätt däck. Om ett fordon har tillräckliga däck kan det lätt ta sig fram över en liten till måttlig mängd snö.

Tillräcklig markfrigång är en annan faktor vid vinterkörning. Lyckligtvis kan alla Porsche-modeller leverera en säker snökörning. Porsche erbjuder också många fyrhjulsdrivna modeller och 2 SUV:er för att ytterligare öka märkets snökörningsförmåga.

Porsche Cayenne och Macan är sannolikt de allra bästa Porschealternativen för snökörning. Även om en typisk Cayenne-ägare inte är så mycket för terrängkörning är bilen i sig själv säkerligen kapabel att hantera många oförlåtande vägytor.

Macan är en kompakt SUV, men ändå tillräckligt SUV-liknande för de flesta körförhållanden. Vissa 911 4S-modeller med fyrhjulsdrift anses också vara dagliga vinterbästingar, och de erbjuder fantastiska köregenskaper i alla lägen, oavsett årstid.

Porsche Cayenne

Inget bilsystem är utan problem, men Porsche erbjuder många överlägsna mjuk- och hårdvarulösningar för specifika körmiljöer. Även om ingen egentligen någonsin tar en Porsche Cayenne för över 100 000 dollar i terräng är Cayenne fullt kapabel till en sådan uppgift.

Alla Porsche Cayenne-modeller är utrustade med en fabriksmonterad fyrhjulsdrift och ett ganska pålitligt Porsche traction management-system. Du kan också utrusta Cayenne med ytterligare förarassistansprogram för att ytterligare öka bilens kapacitet.

En Porsche Cayenne erbjuder en maximal markfrigång på 210 mm, vilket innebär att Cayenne SUV:n klarar av ganska djup snökörning. Om du vill uppnå maximalt snögrepp och maximal säkerhet erbjuder Porsche Tequipment-butiken en dedikerad Cayenne vinter- och däckkombination för snö.

  Ruf vs. Porsche - Vad är skillnaden?

Korrekta vinter-/snö-/isdäck är en viktig utrustning när det gäller snökörning. Oavsett om bilen är fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven är en uppsättning ordentliga däck nödvändig för att uppnå högsta möjliga grepp, även i de mest isiga förhållandena.

Porsche Macan

Porsche Macan är en kompakt sport-SUV och den billigaste ingången till Porsche-ägande. Men Macan är inte en fattigmans-Porsche. Snarare är det en lika kapabel fyrhjulsdriven Porsche SUV. I kombination med Porsches luftfjädring och system för dragstyrning är Macan också mycket kapabel i snö.

Macan har upp till 200 mm markfrigång, vilket är mer än tillräckligt för en daglig förare som kan köra året runt. Porschar är inte gjorda för specifika vinterexpeditioner, men om du tänker på kraften och tillförlitligheten hos den här Porschen kan de lika gärna vara det.

Oavsett underlag erbjuder Macan alltid en mjuk och lugn körkänsla. Precis som för alla andra bilar är en korrekt däckblandning nyckeln när det gäller körning i terräng/på snö/is. En Macan med en uppsättning sommardäck är mindre kapabel på snö än en hatchback med en anständig uppsättning vinterdäck. Vinterdäck är ett måste.

Förutom en ordentlig uppsättning vinterdäck är andra ganska viktiga aspekter av vinterkörning ett fyrhjulsdriftssystem och ordentlig kraft. Och Macan kan fås med uppåt 400 hästkrafter och ett permanent fyrhjulsdriftssystem.

Porsche 911/Boxster/Cayman/Panamera

Som tidigare nämnts, om du har tillräckligt med markfrigång kommer alla bilar med ordentliga däck att kunna hantera de flesta snöiga förhållanden. En klar fördel med en 911-plattform är att motorn sitter ovanför bakdäcken, vilket gör att 911:an kan lägga ner sin kraft utan problem.

  Porsche Tiptronic vs. PDK - vad är skillnaden?

Porsche Cayman/Boxster är inte utrustad med fyrhjulsdrift, vilket innebär att den är en av de minst kapabla i snöiga förhållanden. Men om den utrustas med rätt snödäckor är även de minst kraftfulla bakhjulsdrivna Cayman/Boxster-modellerna tillräckligt bra i snöiga förhållanden.

Porsche Panamera är en executive Porsche-sedan flaggskeppsmodell som syftar till att erbjuda överlägsen lyx, komfort och körupplevelse jämfört med många andra sedans på marknaden. Panamera erbjuder ett brett utbud av motoralternativ och ett fyrhjulsdrivet system som också klarar av bra körförmåga i snö.

Även om alla tre är ganska begränsade när det gäller markfrigång, kan de med en uppsättning ordentliga däck lätt ploga sig igenom en hel del snö. De är inte konstruerade för terrängkörning, så försök inte testa dessa bilar för mycket, för då kan du hamna i en snöbank.

Tips för vinterkörning

Vad gör en bra snökörningsbil till en bra snökörningsbil?

En bil som är kapabel att köra på snö har bra viktfördelning (som 911), bra markfrigång (som Cayenne) och längre hjulbas (som Panamera). En tyngre bil är också sannolikt bättre i snöiga förhållanden, eftersom ökad vikt också ökar bilens dragkraft.

Ett fyrhjulsdrivningssystem, låsdifferentialer, rejäla snödäckor, skydd för underredet, lågt växelläge samt rikligt med kraft och vridmoment är också ganska värdefulla vid snökörning. Men dessa är bara nödvändiga om du planerar att köra genom riktigt djup snö. Annars räcker alla Porsche-modeller för vanliga snöplogade vägar.

  Vilken är den minsta Porsche SUV:n?

Vilka är tipsen för snökörning?

Tja, det första tipset är nog att stanna hemma. Gå ut endast om det är nödvändigt. Det beror inte på att du inte är väl förberedd för snökörning, utan mest på att andra förare på vägen kanske inte är det, och det är verkligen inte värt risken.
Du bör alltid köra långsamt, hålla ett säkert avstånd och veta hur mycket väg du behöver för att stanna helt. Om du ska uppför en backe ska du inte köra med kraft genom den, och du ska inte heller stanna när du kör uppåt. Var bara försiktig och förutse vad som kommer att hända härnäst, så borde du klara dig bra.

Kan jag ha snödäckor på under hela året?

Det kan tyckas mycket billigare och enklare att ha snödäckorna på bilen under hela året. period. Detta är dock en dålig idé.
Vinterdäck är inte avsedda att köras i varma temperaturer. Värmen kommer att öka slitaget på däcken avsevärt, eftersom de är tillverkade av en blandning av gummiblandningar som är gjorda speciellt för kalla miljöer. Däcken mjuknar och kan göra att du löper större risk att få ett punkterat däck.
En bra idé för att veta när du ska ta av dig vinterdäcken är att hålla koll på när temperaturen stiger över 7 grader C under några dagar konsekvent.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts