Är Mercedes GLA en bra bil?

Mercedes Benz GLA-klass är Mercedes SUV på ingångsnivå som hoppas locka både ägare av hatchbacks och de som vill dra nytta av en upphöjd SUV-liknande körställning. GLA är i princip en A-klass på styltor och det är ganska uppenbart så fort du lägger ögonen på både exteriör och interiör av GLA.

Detta brukade vara ett problem med den tidigare modellen som inte var så SUV-aktig, den såg ut och kändes som en uppblåst hatchback samtidigt som den inte var på samma nivå som Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40. Nya GLA är en helt annan historia då den är miltals bättre än den förra modellen och kan lätt hävda sig i sällskap med Q3, X1 och XC40.

GLA är verkligen en bra bil för dem som vill äga en crossover/subkompakt SUV med många lyxiga funktioner och en alltigenom bekväm körning. GLA erbjuder den bästa interiören av alla sina konkurrenter och körupplevelsen är också i toppklass.

Tillförlitlighetsmässigt är GLA genomsnittlig, men vi bör vänta några år innan vi kan bedöma GLA helt och hållet. Till skillnad från den tidigare GLA är den nya definitivt värd sitt premium Mercedes-märke eftersom den erbjuder en äkta Mercedes Benz-upplevelse från 2000-talet.

Mercedes Benz GLA – Den lyxigaste subkompakta SUV:n/councrossoveren

I segmentet lyxiga subkompakta SUV:er skiljer sig GLA, Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40 från mängden som de lyxigaste alternativen. GLA erbjuder den mest futuristiska inredningsdesignen som inte kan matchas när det gäller ren estetik och berörs.

Kvalitetsmässigt är Q3 och XC40 mer eller mindre likvärdiga medan X1 förvisso är bättre byggd, men den brister när det gäller den rena designen. Om du vill att din GLA ska se ut som en äkta Mercedes måste du dock betala för den, eftersom endast de högspecificerade modellerna ser så bra ut som en Mercedes ska göra.

  Kan en tjock person köra en Mercedes?

GLA får också det härliga infotainmentsystemet Mercedes MB UX som är inrymt bakom en stor glaspanel. Bekväma, elektriskt justerbara läderstolar, ett högklassigt ljudsystem, imponerande omgivande belysning, aluminium, svart pianoplast och paneltak finns alla tillgängliga för GLA och de får verkligen bilen att verka mer speciell.

Där GLA också slår ut sina konkurrenter är både den yttre designen och märkesuttrycket. GLA ser mer sofistikerad ut, Q3 ser lite mer ungdomlig ut, X1 börjar bli lite äldre nu och XC40 ser ganska obeslutsam ut.

Mercedes GLA – Värde och drivmedelsalternativ

GLA 250 är den enda vanliga Mercedes GLA-modellen du kan köpa just nu och den börjar på 36 230 dollar för icke-4MATIC-versionen, men om du vill ha 4MATIC får du betala 2 000 dollar mer. GLA 250 kommer med en fyrcylindrig turboladdad 2,0 liter i rad som ger 221 hästkrafter och ett vridmoment på 258 lb-ft.

Den här motorn kan också ge tillbaka mitten av 20-talet när det gäller MPG, men denna siffra varierar kraftigt beroende på hur du kör bilen. Detta gör det möjligt för GLA250 att nå 60mph från stillastående på cirka 6,6. sekunder om den är utrustad med 4MATIC och 6,8 utan den.

Om detta inte räcker för dig och du vill spendera stora pengar på en Mercedes SUV i instegsnivå erbjuder GLA 35 en AMG-förbättrad 2,0L turbo 4:a som ger 302 hk och 295 lb-ft i vridmoment. Men om du vill ha den största och tuffaste måste du välja GLA 45 AMG som erbjuder en handgjord 2,0L 4-cylindrig AMG-motor med 382 hk och 354 lb-ft vridmoment.

  Mercedes W212 - Allt du behöver veta

GLA 35 börjar på 47 550 dollar medan den toppmodellen GLA 45 börjar på hela 54 500 dollar. I huvudsak erbjuder alla GLA-modeller en 2,0-litersmotor och du bör helt enkelt hålla dig till 4MATIC GLA 250 med 20 000 dollar extra i fickan.

Mercedes GLA – Praktiskhet och säkerhet

Jämfört med sina konkurrenter brister GLA när det gäller praktiska egenskaper eftersom den erbjuder det minsta bagageutrymmet av alla andra subkompakta SUV:er i premiumklassen. När det gäller sittplatsutrymme är GLA inte heller något att skriva hem om eftersom den erbjuder mindre utrymme än alla andra premium executive subcompact SUV:er.

Skillnaderna här är dock inte lika stora, vilket innebär att detta inte bör påverka ditt slutliga beslut så mycket. Säkerhetsmässigt erbjuder GLA imponerande resultat både i de passiva och aktiva säkerhetskategorierna eftersom alla krocktestorganisationer tilldelade GLA maximalt 5 stjärnor.

Det är värt att nämna att många av de säkerhetssystem som GLA erbjuder är valbara vilket innebär att du måste betala mer pengar för att vara så säker som möjligt.

FAQ-avsnitt

Är Mercedes GLA sportig att köra?

Mercedes GLA körs som vilken annan premium executive subcompact SUV som helst där ute, men den erbjuder en bättre fjädring jämfört med sina konkurrenter. När det gäller sportig körning är GLA tillräcklig i grundutförande, medan AMG-modellerna tar upp det hela ett snäpp.

Att spendera uppåt 60 000 dollar för en måttligt utrustad GLA 45 AMG är dock ganska dumt eftersom GLA är Mercedes på ingångsnivå. För att ge en liten fingervisning om sammanhanget börjar en helt ny mellanstor GLE 350 SUV på 55 700 dollar.

  Kan man byta grill på en Mercedes?

Är Mercedes GLA en önskvärd bil?

Alla bilar som bär den treuddiga stjärnornamentet är önskvärda, oavsett vilket segment de tillhör. GLA kan dock inte mäta sig med någon annan större Mercedes SUV när det gäller åtråvärdighet. Det är trots allt en subkompakt SUV som inte vänder några huvuden.

Trots detta är GLA en extremt populär bil eftersom segmentet crossover/små SUV:er nu är det mest populära bilsegmentet på planeten.

Är Mercedes GLA värd det?

Mercedes GLA är verkligen värd det om du är ute efter en liten lyxig SUV som kan hävda sig både i staden och på motorvägen. GLA erbjuder den snyggaste inredningen i sin klass och GLA:s körkvalitet är också klassledande.

GLA kostar visserligen mer än vissa av sina konkurrenter när du väljer ut tillvalslistan, men GLA är en Mercedes och XC40 är en Volvo, oavsett hur du ser på det. Q3 är utan tvekan den närmaste konkurrenten till GLA eftersom den är lika lyxig och eftertraktad, men märkeslojalitet kommer sannolikt att påverka dig åt det ena eller andra hållet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts