Är Hyundai Santa Fe en bra bil?

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe är en mellanstor familje-SUV som introducerades i början av 2000-talet. De två första generationerna av Santa Fe var populära bland familjer, men det verkliga språnget i popularitet kom med de två senaste generationerna, särskilt den nyaste modellen. Som sådan är Santa Fe nu en av de mest populära mellanstora familje-SUV:erna, men är Hyundai Santa Fe en bra bil?

Ja, den senaste Santa Fe-modellen är utan tvekan en riktigt bra bil eftersom den vann en hel del priser av just den anledningen. Till att börja med är motorerna sofistikerade, effektiva och relativt kraftfulla. Nya Santa Fe ser ut som en riktig 2020 års SUV tack vare en futuristisk och elegant interiör och exteriör design. Körupplevelsen är inte något speciellt men duger för de flesta.

När det gäller tillförlitlighet lyckas Santa Fe hamna bland de 10-20 procent mest tillförlitliga mellanstora SUV:erna på marknaden, men det finns några problem som är värda att prata mer ingående om. Dessa inkluderar motorproblem, problem med bromsarna, elektriska problem och problem med olika utrustningsdelar och funktioner.

Värdemässigt hör Santa Fe hemma i kategorin ”prisvärda” mellanstora SUV:er och lyckas hålla sitt värde hyfsat på andrahandsmarknaden. Praktiken är i nivå med andra SUV:er från detta segment, vilket innebär att den lätt kan användas som familjetransportör.

Hyundai Santa Fe – Drivkraften

Den senaste Santa Fe fick en ansiktslyftning för ungefär ett år sedan då Hyundai bestämde sig för att ta bort alla dieselmotorer från sitt sortiment. Därmed består bensinmotoruppsättningen av en 2,5L 4-cylindrig turbomotor med 4 cylindrar som kommer i två stämningsgrader. Den svagare modellen får 194hk och 182lb-ft vridmoment medan den kraftfullare modellen får 281hk och 311lb-ft vridmoment.

  Hyundai Ioniq 5 elbil Tillförlitlighet

Om du vill ha en Santa Fe med dieselmotor får du välja modellerna före faceliftet som kommer med en singulär 2,2L 4-cylindrig dieselmotor med antingen 193 hk eller 203 hk. Du kan också få Santa Fe i två hybridversioner. Den ena får en 1,6L fyrcylindrig motor i linje med 265 hk i kombination med en elmotor medan den andra använder samma uppställning men får 230 hk totalt.

Santa Fe finns antingen som FWD-bil eller som en fullfjädrad AWD-bil, vilket bör vara ditt val med tanke på att detta trots allt är en mellanstor SUV. När det gäller effektivitet kan du räkna med att få cirka 41MPG med äldre dieslar, 28MPG med nuvarande bensinmodeller och upp till 140MPG med hybridmodellerna.

Hyundai Santa Fe – Design och chassi

Den senaste Hyundai Santa Fe-modellen ser betydligt bättre ut jämfört med de tidigare generationerna som inte var så minnesvärda. En blandning av en boxig SUV-design med futuristiska element, smala strålkastare och en stor grill ökar bilens totala närvaro på vägen ganska mycket. Interiören är snyggt utformad med mycket klass, men den är inte på en riktigt lyxig SUV-nivå.

Chassi- och fjädringsavstämningen är skräddarsydd för användarvänlighet och komfort. Bilen åker över gupp någorlunda bra och lutar en hel del i kurvorna, vilket innebär att det inte på något sätt är en sportig SUV. På det hela taget kör Santa Fe som de flesta andra mellanstora SUV:er i det här segmentet.

  Hyundai Veloster N Tillförlitlighet

Hyundai Santa Fe – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet uppger de flesta seriösa källor på nätet som J.D. Power, RepairPal och Consumer Reports att Santa Fe hör hemma i gruppen ”mest tillförlitliga mellanstora SUV:er”. Detta betyder mycket eftersom mellanstora SUV:er är notoriskt dyra att reparera, särskilt nyare modeller med massor av utrustning och teknik.

De vanligaste Santa Fe-problemen är motorstopp, överdriven oljeförbrukning och elektriska problem relaterade till bilens infotainmentsystem och batteriet/alternatorn. Vi måste också nämna problem med ABS-modulen, ett exploderande soltak och eventuellt även möjliga brandrisker.

Hyundai Santa Fe – Värde och praktiska egenskaper

Grundpriset för en instegsmodell FWD SE ligger stadigt under 30 000 dollar, vilket är ett riktigt bra pris med tanke på vad du får. En fullt laddad Calligraphy-modell kommer att kosta dig 41 000 dollar riktigt lätt, vilket är lite svårare att svälja eftersom du för 40 000 dollar kan få några plyschiga SUV:er som är både större och kraftfullare.

Praktiken är inget att skämmas för eftersom Santa Fe erbjuder stora rymliga säten, ett stort bagageutrymme och bra sikt i alla väderstreck. Den är packad med massor av familjevänliga funktioner som invändiga förvaringsutrymmen, USB-portar, trådlösa laddningsmattor och solskyddsgardiner. Det är också lätt att ta sig in och ut ur Santa Fe tack vare den högre markfrigången.

FAQ-avsnitt

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai Santa Fe?

Den närmaste konkurrenten till Hyundai Santa Fe är Kia Sorento som använder mer eller mindre samma drivlina och andra underliggande delar. Andra konkurrenter är Subaru Forester, Honda CR-V, Nissan Rogue, Toyota RAV-4, Jeep Cherokee, Chevy Equinox, Mazda CX-5 och Ford Escape.

  Är Hyundai Ioniq 6 en bra bil?

Detta är ett extremt konkurrensutsatt segment vilket innebär att det finns många fler SUV:er som kan konkurrera med Santa Fe, men dessa är de mest populära överlag.

Är Hyundai Santa Fe en lyxig SUV?

En fullt utrustad Hyundai Santa Fe med den mest kraftfulla motorn, AWD och trimnivåerna Calligraphy kommer att kosta dig runt 40 000-42 000 dollar, vilket verkligen är mycket pengar. Den ”billigaste” riktiga lyxkonkurrenten är dock Volvo XC90 som börjar på strax under 50 000 dollar. Mercedes GLE ligger närmare 60 000 dollar medan BMW X5 ligger långt över 60 000 dollar.

Detta innebär att Santa Fe ligger någonstans mellan en billig SUV och en lyxig SUV, men den kan inte alls konkurrera med riktiga lyxiga SUV:er.

Hur länge ska en Hyundai Santa Fe hålla?

Det är svårt att förutsäga hur länge en bil kan hålla eftersom det främst beror på hur väl du tar hand om den. Men om vi skulle förutsäga skulle vi säga att Santa Fe lätt bör kunna klara 200 000 -250 000 mil utan att behöva större översyner.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts