Är Hyundai i30N en bra bil?

Hyundai i30N

Hyundai i30N är prestandaversionen av Hyundai i30, en av de mest populära och mest sålda Hyundai hatchbacks genom tiderna. i30N introducerades först med modellåret 2016 som markerade början på den tredje generationen av i30 i allmänhet. Sedan dess har Hyundai erbjudit i30N som en del av sin ordinarie katalog. Så är Hyundai i30N en bra bil?

Hyundai i30N är definitivt en bra bil eftersom den lyckas kombinera det praktiska, användarvänliga, prisvärda och effektiva hos den vanliga i30 med den spänning som kommer från en motor på över 200 hk och massor av prestandauppgraderingar. Motorn som erbjuds är potent, spännande och den låter faktiskt riktigt bra för en så liten motor.

Designmässigt är i30N mycket seriösare än den vanliga i30. Den får speciella exteriörfärger, förstärkta stötfångare, häftiga hjul och en hel del visuella och aerodynamiska uppgraderingar. Interiören är också mer seriös än i den vanliga i30, men skillnaderna är inte lika uttalade som på utsidan. Praktiken skiljer sig inte från den vanliga i30 medan värdeaspekten är lite mer komplicerad.

När det gäller tillförlitlighet lyckas i30N vara lika tillförlitlig som den vanliga i30, vilket verkligen är bra. De vanligaste problemen är problem med el, bränslepumpen, inredningsdetaljer och vissa aktiva säkerhetssystem. På det hela taget är i30N en av de mest pålitliga heta hatchbacks på marknaden, så mycket att du skulle bli förvånad.

Hyundai i30N – Drivlinan

Hyundai i30N finns tillgänglig med ett enda motoralternativ, en 2,0 liter lång 4-cylindrig radmotor med antingen 250 hk eller 275 hk för toppversionen Performance. Vridmomentet är begränsat till 260lb-ft för båda varianterna vilket säkert är tillräckligt för en liten hatchback. I30N kommer med antingen en 6-växlad manuell växellåda eller en snabbväxlande DCT-växellåda.

  Är Hyundai Kona en bra bil?

Sprinten 0-60mph görs på bara 6,1 sekunder med den manuella versionen med hatchback, medan DCT-varianterna kan nå 60mph från stillastående på bara 5,3 sekunder respektive. FWD är det enda alternativet du får med i30N, men det tar inte bort spänningen eftersom i30N också får en främre differential med begränsad glidning.

Effektivitetsmässigt kan du förvänta dig att i30N i bästa fall ger upp till 35MPG, vilket är en riktigt bra siffra för en bil som klarar 0-60mph på 5-6 sekunder. På det hela taget erbjuder i30N en spännande motor med ett avgassystem som bjuder på en hel del teater.

Hyundai i30N – Design och chassi

I30N får en hel del uppgraderingar jämfört med den vanliga i30 vilket gör att den faktiskt ser attraktiv ut för en gångs skull. Du kan få speciella exteriörfärger, häftiga sporthjul, stora avgasrör, delar i kontrastfärg som till exempel den främre stötfångaren och diverse andra komponenter genomgående. Du kan också få en stor spoiler som gör att i30N ser ännu mer seriös ut.

Chassi- och fjädringsinställningen i i30N är inriktad på hantering snarare än komfort, vilket märks om du är van att köra den vanliga i30. Den här bilen håller sig platt i kurvorna och den kan kännas lite för styv för den som inte är van att köra prestandabilar.

Hyundai i30N – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet är i30N lika tillförlitlig som den vanliga i30, vilket verkligen är en hög order för en prestandabil. Dessutom är i30 i sig själv en enormt pålitlig bil som ständigt vinner alla möjliga utmärkelser i detta segment. Dessutom är underhållskostnaderna också riktigt låga, vilket gör i30N till en helhetslösning.

  Vanliga problem med Hyundai Elantra

De vanligaste i30N-problemen inkluderar problem med elutrustningen, problem med bränslepumpen, problem med vissa aktiva säkerhetssystem samt problem med den inre byggkvaliteten och eventuella gnissel och skrammel.

Hyundai i30N – Värde och praktiska egenskaper

Med ett utgångspris på över 40 000 dollar är en Hyundai hatchback definitivt svår att sälja. Endast de som vet vad i30N har att erbjuda kommer att köpa den, vilket är både bra och dåligt. Praktiken skiljer sig inte alltför mycket från den vanliga i30 vilket innebär att i30N är tillräckligt rymlig för en hatchback, men det är ingen familjebil.

Begagnade i30N-modeller är riktigt populära på andrahandsmarknaden eftersom de förlorar sitt värde ganska snabbt och blir fynd mycket snabbt.

FAQ-avdelning

Varför finns Hyundai i30N?

Det är helt normalt att ifrågasätta behovet av en 275 hk stark Hyundai hatchback med framdrift och ett utgångspris på över 40 000 dollar. Den här typen av bilar är trots allt sällsynta, särskilt jämfört med alla andra i30-varianter och undervarianter. Men efterfrågan finns uppenbarligen där eftersom Hyundai fortsätter att erbjuda i30N över hela världen.

Det kan tyckas vara en svår försäljning för vissa, men i30N är en älskad bil av många eftersom den är spännande, snabb och mycket mer känslosam än någon annan Hyundai hatchback någonsin.

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai i30N?

Marknaden för heta hatchbackar på mellannivå är faktiskt full av alternativ och i30N är i rejält sällskap. Vi måste först nämna bilar som Honda Civic Type R som har funnits länge och blivit legender i det här segmentet. VW Golf GTI är mycket likadan, särskilt eftersom den berör premiummarknaden när det gäller kvalitet och teknik.

  Hyundai Veracruz Tillförlitlighet

Andra rivaler är Ford Focus ST och till och med nya Toyota GR Yaris som tog världen med storm förra året. I30N konkurrerar också med Renault Megane RS CUP i Europa där RS CUP blir allt mer populär.

Är Hyundai i30N värd det?

Vi har redan nämnt att i30N är en relativt dyr bil för en Hyundai hatchback. För detta pris kan du köpa en premium hatchback från välrenommerade tyska märken som Audi, BMW och Mercedes. Frågan om det är värt att betala ett så högt pris för en Hyundai beror på vad du vill ha av en bil.

Om du är en person som verkligen uppskattar en snabb bil och du vet hur du ska njuta av den, så är i30N inte bara värd det, det är en fantastisk bil för priset. Om du däremot inte är intresserad av prestandabilar kommer i30N att vara slöseri med pengar för dig.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts