Är Hyundai Equus en bra bil?

Är Hyundai Equus en bra bil?

Hyundai Equus är en fyrdörrars stor lyxsedan som tillverkades mellan 1999 och 2016 innan den lades ned. Under den tiden sålde Hyundai inte särskilt många av dessa eftersom de var extremt dyra för ett Hyundai-märke, vissa av dem kostade till och med uppåt 70 000 dollar. Så är Hyundai Equus en bra bil?

Hyundai Equus är inte bara en bra bil, det är en fantastisk bil av en mängd olika anledningar. Till att börja med får den bra motorer som ger tillräckligt med kraft, är smidiga och riktigt pålitliga. Designen på Equus verkar vara en blandning av många andra etablerade fullstora sedans, men med en tydlig Hyundai-identitet som gör bilen stilren både inifrån och ut.

Körupplevelsen är ett stycke lugn då bilen åker otroligt bra över gupp. Den är också tyst, dämpad och perfekt för långväga cruising. När det gäller tillförlitligheten är Equus riktigt bra, mycket bättre än de flesta bilar i segmentet för fullstora lyxsedaner.

Equus har lyckats skriva av ganska mycket fram till nu vilket innebär att dessa kan fås till ett riktigt lågt pris. Detta gör dem till fantastiska 2nd hand lyxlimousiner, både för att de är sällsynta och för att de är riktigt bra på det de gör. Praktiken är också utmärkt eftersom Equus är en riktigt stor bil.

Hyundai Equus – Drivkraften

Hyundai Equus motoruppsättning börjar med JL 380 som kommer med en 3,8L V6 med 266 hk och 260 b-ft vridmoment. Nästa i raden är JL 450 med sin 4,5L V8-motor och 266hk och 260lb-ft vridmoment. 3,4L V6 JS330 och 3,8l v6 JS 380 får 247hk och 227l-ft vridmoment. Toppmodellerna är 2016 års modeller med en 5,0L V8-motor med 430 hk och 376 lb-ft vridmoment.

  Vanliga problem med Hyundai Accent

Alla modeller får den 6-växlade automatlådan som passar bilens karaktär riktigt bra. Dessa är alla kopplade till ett permanent RWD-system vilket innebär att Equus tar det goda gamla beprövade receptet för fullstor sedan med en stor V8, en smidig automat och RWD.

Detta innebär att Equus inte är världens mest effektiva bil, särskilt inte när det gäller Hyundais standarder, men det är därför man får med en fullstor lyxsedan där lyx, komfort och smidighet prioriteras framför effektivitet.

Hyundai Equus – Design och chassi

Hyundai Equus kanske inte ser överdrivet slående ut för de flesta, men Hyundai gjorde det med flit eftersom Equus är tänkt att vara en lyxkärra som ligger under radarn. Hyundai har till och med tagit bort märkningen av Equus så att de flesta människor inte ens kommer att veta att det är en Hyundai. Interiören är inte i nivå med tyska lyxbilar från den tiden, men den är ändå otroligt plyschig och ibland till och med bättre utrustad.

Körupplevelsen är där Equus tar det största språnget över sina Hyundai-bröder och systrar. Bilen glider över gupp och isolerar dig otroligt bra från vägen. Det är en riktigt lyxig och bekväm bil att färdas i, men det innebär också att den inte gillar kurvor eftersom den rullar in i dem ganska mycket.

Hyundai Equus – Tillförlitlighet och vanliga problem

Hyundai Equus är en otroligt pålitlig bil med tanke på vad den är. En fullstor sedan tenderar att vara en av de minst pålitliga biltyperna som finns eftersom den är enorm, tung och packad med allt. Equus är dock mycket bättre när det gäller tillförlitlighet än alla sina tyska, amerikanska och brittiska motsvarigheter, de kommer inte ens i närheten.

  Audi vs Hyundai tillförlitlighet - Vilken är bäst?

Det finns dock några problem som är värda att prata om. Först och främst lider bilen av vissa fjädringsproblem där bilen kan halta. Andra problem är sojatillverkade ledningar som blir uppätna av gnagare, problem med bilens elektriska delar som infotainmentsystemet och bilens bromsar.

Hyundai Equus – Värde och praktiska egenskaper

När den först kom ut kostade den senaste toppmodellen Equus över 70 000 dollar, vilket är löjligt för en bil med Hyundai-märke, men nästan alla som köpt den har sagt att bilen är väl värd priset. Numera, när bilen har skrivits ned till så lite som 15 0000 – 20 000 dollar, är den ett otroligt lyxbilsfynd eftersom driftskostnaderna också är riktigt bra.

Praktiken är i nivå med andra bilar från detta segment vilket innebär att Equus är en stor bil med mycket sittplatser och stort bagageutrymme. Sikten är också bra, men bilen kan vara lite för stor för dem som vanligtvis kör på trafikerade stadsgator.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa en Hyundai Equus?

Om du är intresserad av att köpa en fullstor lyxsedan med alla klockor och visselpipor finns det absolut ingen anledning till varför du inte skulle överväga att köpa Equus. Ja, det är en Hyundai, och en Hyundai är inte det främsta lyxmärket, men med tanke på hur mycket Equus kostar och hur bra den är, är det en oerhört bra affär just nu.

  Hyundai Santa Fe Sport Tillförlitlighet

Du kan få en mer lyxig upplevelse med tyska fullstora sedans från den tiden, men du kommer att betala mycket mer pengar för dem samtidigt som du spenderar en massa mer pengar på reparationer och underhåll. Equus kommer att hålla så länge som du vill om du tar hand om den på rätt sätt.

Varför upphörde Hyundai med Equus?

Anledningen till att Hyundai lade ned Equus beror på att försäljningen av fullstora sedaner har minskat över hela linjen under de senaste två decennierna. Equus är en riktigt dyr bil att utveckla, men dessa kostnader kan helt enkelt inte täckas med bara några tusen modeller som säljs varje år.

Dessutom är det nu Hyundais systermärke Genesis som har fått uppdraget att tillverka fullstora lyxbilar under Hyundais paraply. Genesis G90 är alltså den andliga efterföljaren till Hyundai Equus.

Är Hyundai Equus en lyxbil?

Ja, Hyundai Equus är en genomgående lyxbil med hela sin själ. Det är en bil som är utformad för att konkurrera med världens mest illustra lyxbilar eftersom den har funktioner som inte ens syns på S-klasser, eller till och med på vissa Rolls Royce-modeller och Bentleys.

Equus visar att Hyundai, ett ekonomimärke, vet hur man tillverkar en riktig lyxbil, en bil som inte bara erbjuder en extremt lyxig upplevelse utan också lyckas vara pålitlig.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts