Hyundai Bayon introducerades först 2021 och den placerar sig under Hyundai Kona som den minsta Hyundai crossover SUV du kan köpa i Europa. Hyundai hoppas kunna sälja massor av dessa eftersom kompakta crossover-SUV: er för närvarande är de mest populära bilarna i Europa. Bayon är nästan helt baserad på den befintliga Hyundai i20, men är Hyundai Bayon en bra bil?
Hyundai Bayon är en bil som lovar mycket eftersom den hör hemma i det mest populära bilsegmentet i Europa samtidigt som den är helt ny och relativt välutrustad. Den kommer endast med ett enmotorigt alternativ, men vissa är säkra på att en elektrisk version av Bayon är på väg och att den ska dela sin drivlina med den befintliga Kona EV.
Designmässigt är Bayon en Hyundai 100% vilket innebär att den är slående att titta på och ganska vågad, vilket inte är något vi brukade associera med Hyundai-design. Tillförlitligheten verkar vara bra vid det här laget, men bilen är helt enkelt alldeles för ny för att vi ska kunna bedöma dess tillförlitlighet ordentligt.
Det är också den mest prisvärda Hyundai crossover medan praktiska egenskaper inte är dess största fördel. Den är något rymligare än i20 som den är baserad på, men ingen av dessa två är utformade för att transportera baksätespassagerare särskilt ofta.
Läs mer om de problem som Hyundai Bayon har.
Hyundai Bayon – Drivlinan
Just nu kan Hyundai Bayon bara fås med ett enda motoralternativ i Europa, och det är den 3-cylindriga 1.0L T-GDI bensinmotorn med 100 hk och 126lb-ft vridmoment. Du kan också välja en något kraftfullare version av samma motor som ger 120 hk och ett vridmoment på 147 lb-ft. Vissa marknader får också en 1.2L 4-cylindrig motor och topp-spec Kappa II 1.4L inline 4-cylindrig motor.
Alla Bayon-modeller är strikt framhjulsdrivna och det finns inga indikationer på att Hyundai kommer att erbjuda en AWD-modell överhuvudtaget. När det gäller transmissioner kan Bayon fås med antingen en 6-växlad manuell växellåda eller en 7-växlad DCT-automatlåda.
Hyundai Bayon kan köra runt 53MPG UK vilket verkligen är en riktigt bra siffra. Sammantaget skulle Hyundai kunna erbjuda Bayon med några av sina större motorer och det är vettigt att erbjuda Bayon som en EV eftersom Kona EV är mer populär än den vanliga ICE-versionen av Kona.
Hyundai Bayon – Design och körning
När det gäller den yttre designen ser Bayon verkligen ut som en Hyundai, vilket innebär att den är riktigt modern och ganska iögonfallande. Fronten liknar den som finns på den mycket större Santa Fe SUV medan interiören liknar Kona. Sammantaget är Bayon en snygg bil som erbjuder en bra balans mellan design, kvalitet och pris.
Körupplevelsen är som du kan förvänta dig också Hyundai. Det betyder att bilen är ganska själlös att köra, men det är kanske precis vad du vill ha från en Hyundai. Bayon försöker inte vara dynamisk eller en SUV vilket faktiskt är vad du förväntar dig av Hyundai-modeller som inte är N-Line.
Hyundai Bayon – Tillförlitlighet och vanliga problem
När det gäller tillförlitlighet verkar Hyundai Bayon göra det riktigt bra, men vi kan inte säga något säkert eftersom det fortfarande är alldeles för färskt. Vissa människor rapporterade problem med batterisystemet och potentiell strömförlust medan allt annat verkar vara okej.
Hyundai tillverkar ganska tillförlitliga bilar idag, vilket delvis är anledningen till att varumärket har blivit så framgångsrikt på senare tid. Det finns ingen anledning att tro att Bayon inte kommer att vara pålitlig i det långa loppet. Den är baserad på i20 vilket innebär att den potentiellt kan ärva några av dess långsiktiga brister.
Hyundai Bayon – värde och praktiska egenskaper
I Storbritannien börjar Hyundai Bayon på £ 20,530 för sin basspecifika trimnivå som heter SE Connect. Den mellanliggande Premium-modellen kostar 22 730 £ medan den toppspecificerade Ultimate-modellen kostar 24 030 £. Detta gör Bayon till den billigaste Hyundai crossover du kan köpa från ny vilket Hyundai hoppas kommer att bli ett riktigt lukrativt affärsbeslut.
Praktiskt sett är Bayon inte så bra eftersom den erbjuder relativt trånga baksäten som kommer att kännas för klaustrofobiska för alla som är över 1,80 meter långa. Lastutrymmet är hyfsat eftersom Bayon har en rymlig baklucka och många invändiga förvaringsutrymmen.
FAQ avsnitt
Är Hyundai Bayon en lyxbil?
Hyundai Bayon är inte en lyxig SUV på något sätt eftersom Hyundai inte är ett lyxmärke alls. Hyundai har dock höjt sin ante under de senaste åren vilket nu fört dem närmare vad vi tenderar att kalla premiummärken. En lyxigare version av Bayon är Audi A1, men Audi A1 är en mycket mer premiumbil överlag.
Sammantaget är Bayon och resten av Hyundais nuvarande modellprogram placerade under premiumsegmentet, men det hindrar inte Hyundai från att försöka närma sig premiumsegmentet.
Kommer Hyundai att erbjuda en eldriven version av Bayon?
Hyundai kommer sannolikt att erbjuda en elektrisk version av Bayon någon gång i slutet av 2022 eller början av 2023. Även om detta inte är 100% bekräftat, finns det liten mening i att Hyundai inte erbjuder en elektrisk version av Bayon. Till att börja med finns det inga hybridmodeller av Bayon så Hyundai borde komma ut med antingen en hybrid- eller en elektrisk version.
Dagens Hyundai är mer angelägen om att erbjuda elbilar och de flesta som gillar riktigt små bilar i staden är också förtjusta i små elbilar.
Ska jag köpa Hyundai Bayon eller Kona?
Hyundai Kona är något större och något bättre utrustad jämfört med Bayon, vilket är användbart för dem som vill ha så mycket utrymme som möjligt eftersom båda dessa inte är överdrivet rymliga till att börja med. Vi måste också komma ihåg att Kona kommer med en elektrisk drivlina medan Bayon fortfarande inte gör det.
Å andra sidan är Bayon den billigare av de två och den kan vara mer meningsfull om du bara använder din bil för pendling mellan städer där en mindre formfaktor är en bättre idé.