Är hybridbilar bra för bergskörning?

Hybridbilar är konstruerade för maximal effektivitet och är därför inte direkt byggda för bergskörning. Hur som helst finns det ingen anledning till att vissa mer terrängvänliga hybrid-SUV:er är mindre än likvärdiga med sina bensin- eller dieseldrivna motsvarigheter.

Den största fördelen med hybridbilar, och säkerligen den främsta anledningen till att de erbjuder ökad effektivitet, är regenerativ bromsning. Regenerativ bromsning är en mekanism som är utformad för att återvinna förlorad energi när bilen saktar ner.

Och hela scenariot hybrid-bergskörning kan i första hand ses ur detta perspektiv. När du åker uppför en backe ger det omedelbara elektriska vridmomentet dig en liten boost. När du åker nedåt tar den regenerativa bromsningen bort stressen från dina vanliga friktionsbromsar.

Som sådan är hybrider bra för bergskörning. Hybrider väger dock 200-500 pund mer än sina vanliga bensin- eller dieselmottagare, och det finns en mängd konsekvenser som uppstår till följd av en sådan stor viktskillnad.

Hybrider och bergskörning

När man tittar på vilka variabler som definierar den genomsnittliga körmiljön i bergsområden, är det oftast snö, is, regn, kyla och undermålig vägbeläggning som gäller. Som sådan måste en bil kunna upprätthålla sin egen vikt både kraftmässigt och hanteringsmässigt.

Vissa hybridbilar som Toyota Prius är mindre än idealiska för sådana körförhållanden, men det är samma sak med alla andra bensin- eller dieseldrivna bilar från ett liknande segment. Andra som Volvo XC90 Hybrid eller Range Rover P400e är utmärkta bilar för bergskörning.

Med det sagt är den vanliga Volvo XC90 och den vanliga Range Rover båda lika bra, om inte till och med bättre än sina hybridmotparter. Även om hybrider borde klara sig bra är de flesta hybridmotorer inte konstruerade för bergskörning.

  Bästa hybridbilar för långa förare

Hybridmotorer är fördelaktiga när de arbetar i sitt optimala effektband, vilket ger ökad effektivitet. Branta backar och konstanta lutningar kräver att motorn arbetar hårdare hela tiden, vilket i sin tur gör en hybridmotor värdelös ur effektivitetssynpunkt, även om regenbromsning återvinner förlorad energi.

Hybrider och motorvägskörning

Som tidigare nämnts kan hybrider köra i bergsområden, men det är verkligen inte meningen med ett hybridfordon. Å andra sidan är motorvägskörning en helt annan uppsättning faktorer, och en hybrid är inte heller precis gjord för motorvägskörning.

För att illustrera detta, föreställ dig att du kör i en konstant hastighet på 70mph. Man skulle kunna tro att förbrännings- och elmotorn arbetar i perfekt harmoni, men det gör de inte, tvärtom, nästan hela dragkraften utövas av förbränningsmotorn.

Detta beror på att elmotorer inte är konstruerade för konstant höghastighetskörning, de är konstruerade för stadsmiljöer där du ständigt måste bromsa och använda regenerativ bromsning. Även om du sannolikt kommer att uppleva lägre utsläpp är en hybrid inte den bästa motorvägskryssaren.

Hybrider och stadskörning

Som vi redan har diskuterat är hybrider inte gjorda för motorvägskörning eller bergskörning, så frågan uppstår, vad är poängen med en hybrid då? Och svaret på den frågan är överlägsen effektivitet vid stadskörning med stopp och stopp i trafiken. Så mycket att det inte ens är jämförbart.

Den främsta anledningen till att hybridbilar tenderar att stadigt ligga i täten när det gäller stadskörning beror främst på regenerativ bromsning. Stop and go-trafik är ett definitivt kännetecken för en klassisk stadskörningsmiljö, och regenbromsning är gjord för att fungera tillsammans med stop and go-trafik.

  Varför luktar min bil som ruttna ägg

Regenbromsningen fungerar på ett sådant sätt att den återvinner förlorad motoreffekt när man bromsar in. Detta innebär att dina friktionsbromsar inte används när du saktar ner, utan först när du behöver sakta ner mer aggressivt kommer friktionsbromsarna att sätta in. Ju mer du saktar ner, desto mer energi återvinner du.

Förutom regenbromsning sker stadskörning oftast i lägre hastighet, vilket innebär att elmotorn nästan alltid kan driva bilen själv, vilket ytterligare ökar effektiviteten. I takt med att hybridbilarna blir allt mer sofistikerade kommer de att bli de obestridligt bästa bilarna på marknaden när det gäller motortyper.

FAQ-avsnittet

Är elbilar bra för bergskörning?

Elbilar är bra för bergskörning om de är utvecklade för ett sådant ändamål. När det gäller effekt och effektivitet är en Tesla Model S lika bra som alla andra elbilar i ett bergsområde. Om dålig vägkvalitet och terrängkörning är din definition av bergskörning bör du dock hålla dig till gamla goda Wranglers och Land Cruisers.

Med detta sagt tenderar bensin- och dieselbilar att förlora mycket kraft på högre höjder, det gör inte elbilar. Bilar med manuell förbränningsmotor är inte bra för att köra uppför eller nedför, men en elbil med regenbromsning är däremot bra för att köra uppför eller nedför.

Är hybrid- och elbilar bra för terrängkörning?

Hybridbilar kan vara bra i terräng, men skillnaderna mellan vanliga SUV:er med bensin eller diesel och hybridbilar är marginella och inte värda att nämna. Å andra sidan finns det absolut ingen anledning att tro att elbilar inte helt kommer att ta över terrängkörning eftersom de är bättre i nästan alla avseenden.

  Varför är hybridbilar dåliga?

Framför allt slösar inte elbilar med bensin, vilket vanliga terrängbilar gör. För det andra kan du skicka kraft till varje enskilt hjul individuellt mycket lättare än i en vanlig bensin- eller dieselbil. För det tredje har du 100 % av vridmomentet 100 % av tiden, och detta är den främsta anledningen till att elbilar så småningom kommer att ta över terrängkörning.

Är hybrid- och elbilar bra för racing?

Om vi pratar om sporter och aktiviteter där bilar ingår är det knappast någon av dem som är mer bilentusiastvänlig än racing. Detta innebär att de mest inbitna bensinfanatikerna bor i sådana kretsar, och dessa kan lika gärna vara den mest envisa befolkningsgruppen när det gäller elbilar.

Vi fattar, vi älskar också naturgasdrivna V8-, V10- och V12-motorer, men det finns ingen anledning att inte tävla med elbilar eftersom elbilar fungerar helt annorlunda, och det är intressant att se vart vissa organisationer som Formula E kommer att ta vägen under de kommande åren.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts