Är hybridbilar billigare att försäkra?

Hybridbilar är faktiskt dyrare att försäkra av flera skäl. För det första kan hybridbilar kosta så mycket som 20 % mer än sina bensindrivna motsvarigheter. Hybridbilar kostar helt enkelt mer pengar att utveckla eftersom de erbjuder ytterligare delar och mjukvarulösningar som är komplexa och därmed höjer försäkringsavgifterna.

Om dessa komponenter går sönder innebär det att försäkringen ska täcka det, vilket ytterligare höjer kostnaderna. För det andra tillbringar hybrider den största delen av sin tid i urbana stadsmiljöer, och detta påverkar också försäkringskostnaderna eftersom städer är förknippade med de högsta försäkringsavgifterna.

Dessutom är hybrider mycket svårare att reparera och de är mer benägna att råka ut för fotgängarolyckor eftersom de ibland kan vara helt tysta. Dessutom förknippas hybridbilar oftast med personer som kör många stadsmiljoner, vilket innebär att risken för olyckor är större.

Även om hybridbilar kan spara en del pengar om du kan utnyttja hybriddrivlinan fullt ut kan försäkrings- och underhållskostnaderna ibland lätt överträffa det. Hur som helst bör du göra dina beräkningar, och om en hybrid fortfarande är vettig, gå vidare och köp en.

Vanliga gasbilar jämfört med hybridbilar

För att visualisera de verkliga skillnaderna mellan att äga och betala för en hybridbil eller att äga och betala för en bensinbil bör vi tänka lite. För det första är hybrider inte utvecklade för motorvägskörning, vilket vanligtvis är det område som är minst förknippat med olyckor och bilskador.

Å andra sidan är det i en stadsmiljö, t.ex. i rusningstrafik, som oftast är förknippad med bilolyckor. Försäkringsbolagen känner till detta och tar med detta i sina försäkringspremiekalkylatorer för att komma fram till en godtagbar och genomförbar försäkringspremie.

  Ska jag tvätta bilen innan den rostskyddsbehandlas?

Enligt vissa uppskattningar är hybridbilar 6-10 procent dyrare att försäkra jämfört med bensinbilar, men siffrorna varierar kraftigt beroende på vilka bilar det rör sig om. Tillförlitlighet är också en viktig aspekt eftersom bensinbilar nästan alltid är enklare konstruerade.

Det innebär att det finns färre delar som kan gå fel, vilket också indikerar en lägre försäkringspremie. Utöver detta är vissa billigare hybridbilar som är utformade för urbana stadsmiljöer inte gjorda för att hålla lika länge som vissa bensinbilar till samma pris.

Säkerhet på vägen: Hybrider vs. bensinbilar

Även om hybrider kostar mer pengar att försäkra är de i de flesta fall säkrare. Det främsta skälet är att de är tyngre och därmed kan utöva mer kraft jämfört med en bensindriven bil. Många uppskattningar tyder på att genomsnittliga hybrider väger så mycket som 300-500 pund mer än en jämförbar bensinvariant.

Om hybriden i fråga dessutom har ett relativt stort batteri som vanligtvis är placerat under golvet innebär det att batteriet också fungerar som en extra strukturell del. Förutom att vara tyngre erbjuder hybrider också mer avancerade säkerhetssystem eftersom de följer en innovationstrend som elbilar har satt igång.

Där de skiljer sig åt är fotgängarsäkerheten eftersom vissa hybrider, särskilt äldre hybrider, ibland är helt tysta vilket gör dem svårare att lägga märke till i bullriga stadsmiljöer. Därför är hybrider kända för att orsaka fler skador på fotgängare och cyklister, vilket allt tas med i beräkningen när försäkringsavgiften fastställs.

  Vilka är de bästa sportbilarna när det gäller säkerhet och tillförlitlighet?

Underhåll och tillförlitlighet: Hybridbilar jämfört med bensinbilar

Underhåll och tillförlitlighet avslöjar också flera skillnader mellan hybrider och bensinbilar. Som tidigare nämnts är hybrider exponentiellt mer komplexa i sin utformning och sitt utförande. De erbjuder vanligen delar som inte finns i de flesta bensinbilar utom kanske några få mildhybrida bensinvarianter.

En elmotor, ett batteripaket, massor av ledningar, förstärkta kollisionssystem, massor av avancerade mjukvaruövervakningssystem är alla packade i en hybridbil, och var och en av dessa kan gå sönder. Om de går sönder är tillgängligheten till reservdelen inte heller lika stor som när en bil behöver en vanlig reservdel för ett icke-hybridsystem.

Detta driver också upp försäkringspremien ganska mycket. Dessutom kräver hybrider ibland särskilda diagnostiska verktyg när det gäller underhåll, vilka inte är lika allmänt tillgängliga som vissa diagnostiska system som används för vanliga bensinbilar. Allt detta kan förlänga servicefristerna och göra det svårare att reparera en hybridbil.

FAQ-avsnittet

Är hybridbilar alltid dyrare att försäkra?

Det är högst troligt att hybrider och bensinbilar i framtiden kommer att kosta ungefär lika mycket. Allt som krävs är lite mer vanliga hybridbilar som ständigt tillverkas och alla leveranskedjor bör fungera i stort sett på samma sätt som för vanliga bensinbilar. Det är dock ännu oklart när detta kommer att ske.

Vissa uppskattningar tyder till och med på att hybridbilar kommer att dominera marknaderna om 10 eller 20 år, och om detta sker kan hybridbilar till och med kosta mindre än vanliga bensinbilar.

  Vilken är den mest ekonomiska hybrid-SUV:n?

Sparar hybrider pengar?

Hybridbilar kan spara pengar om du kan utnyttja hybriddriftslinan helt och hållet. Detta innebär att du bör koppla in bilen när det behövs och att du tillbringar majoriteten av din körtid på stadsgator som är fyllda av trafik för att använda regenerativ bromsning så mycket som möjligt.

Men om du mestadels kör långkörning kommer en hybrid inte att spara pengar, tvärtom kan du till och med förlora en hel del pengar.

Kostar elbilar mer att försäkra?

Ja, det gör de. Elbilar är ännu inte vanliga, och det är huvudanledningen till att de kostar så mycket. Så gott som alla har hört att Tesla till exempel inte är den bästa tillverkaren när det gäller tillgången på reservdelar, och det är något som försäkringsbolagen inte gillar eftersom tid verkligen kostar pengar.

Även om elfordon har färre rörliga delar som behöver konstant underhåll och är mindre benägna att gå sönder, är andra komponenter i elfordon faktiskt mer benägna att gå sönder. Alla elbilar har regenbromsning som använder dragmotorer som lätt kan gå sönder, medan en vanlig bil inte har det alls.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts