Är GLA45 en riktig AMG?

Låt oss erkänna att den tidigare GLA var kass, både den vanliga versionen och AMG-versionen. Den nya är dock en helt annan historia eftersom den inte bara kan hävda sig mot Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40, utan också för att den slår dem alla när det gäller lyx, önskvärdhet och komfort.

Detta innebär att AMG nu har en fantastisk bil att börja med vilket gör jobbet mycket enklare. GLA är en riktig Mercedes-bil och AMG-versionerna är både potenta och spännande. Toppmodellen GLA 45 AMG är fylld av karaktär och är en underbar stadsorienterad fickraket.

Som sådan är GLA 45 verkligen en äkta AMG eftersom den tickar alla rutor som en äkta AMG bör ha. Visserligen kommer den inte med en eldig V8, men V8:an är nu borta även för den kommande C63 AMG. Med ett utgångspris på 54 500 dollar är förväntningarna verkligen höga, men det verkar som om GLA 45 levererar.

Subkompakta/crossover-SUV:er har blivit extremt populära på sistone vilket innebär att bilar som GLA 45 AMG kan locka till sig nya AMG-kunder. Mercedes är medveten om att GLA är en populär bil, det är därför Mercedes beslutade att ge den en riktig AMG-behandling.

Mercedes GLA 45 AMG – Marknadspositionering

Vi lever i en annan tid fylld av nya elbilsutgåvor som lovar att göra 0-60 mph på mindre än 3 sekunder, även om de väger mer än 2,5 ton. Dessa elbilar kan köra om till och med de mest avancerade V8 AMG-modellerna i en rak linje, vilket innebär att GLA 45 AMG inte har någon chans mot sådana bilar.

Vad GLA 45 kan göra är att få körupplevelsen att kännas speciell, även när den står stilla. GLA 45 får en AMG-ratt med läderinpackning i topputförande som också finns i den avancerade GT63 S AMG. Sätena är stödjande och hela interiören känns mer speciell, mer spännande.

  Kräver Mercedes mycket underhåll?

GLA 45 är inte utformad för att tillbringa sina dagar på en racerbana och inte heller för en drag strip. GLA 45 är mycket mer spännande än BMW X1 M135i och Volvo XC40 är inte alls lika spännande. Audi RS Q3 kan hävda sig mot GLA, men Q3 är inte till salu i USA.

GLA 45 AMG har dock sin plats på marknaden och det finns många som vill äga GLA 45.

Vad gör en riktig AMG till en riktig AMG, och är GLA 45 en riktig AMG?

Även AMG måste inse att stora motorer, högljudda avgaser och törstiga motorer tillhör det förflutna. En äkta AMG brukade vara en bakhjulsdriven V8-motor med naturlig insugning som kan pumpa upp dig i samma ögonblick som du vrider om nyckeln och som praktiskt taget ersätter din kopp kaffe tidigt på morgonen.

Numera måste AMG hitta andra vägar, de måste anpassa sig till de allt strängare utsläpps- och ljudreglerna som praktiskt taget förstör själva essensen av vad en äkta AMG är/var. Den helt nya C63 AMG erbjuder en reviderad version av GLA 45 AMG:s motor och knappast någon skulle tvivla på C63:s ”AMG-ines”, förrän nu.

Det ”sanna” AMG är borta, de kommer inte att göra en enda ny högljudd, naturgasdrivna, bakhjulsdrivna huligan någonsin igen, åtminstone inte för massorna. Som sådan är en sann AMG av idag en som bara får dig att känna dig speciell och som kan erbjuda dig en mer fokuserad körupplevelse.

  Vilken är den mest pålitliga Mercedes SUV?

GLA 45 är just det, en mer speciell version av den vanliga GLA. I tider då AMG måste komma på ett sätt att göra tysta och små motorer speciella, står GLA 45 AMG som en fyrbåk av hopp om att framtida AMG:er fortfarande kommer att vara spännande och värda priset, eftersom M139-motorn i GLA är ganska imponerande.

Mercedes GLA 45 AMG: Den handgjorda AMG-drivlinan

AMG gör sitt bästa för att leverera så mycket spänning som möjligt från en liten 4-cylindrig motor på 2,0 liter, och M139-motorn som finns i GLA 45 är ett utmärkt exempel. Vid en tidpunkt var detta den enskilt mest kraftfulla 4-cylindriga motorn på planeten och det talar för hur hängiven AMG är när det gäller att få dig att känna dig speciell.

M139 är inte bara en vanlig 2,0-liters Mercedes-motor med en AMG-förklädnad, utan ett ganska äkta AMG-kraftverk som älskar att varva upp till 7 000 varv per minut. Om du ställer in GLA 45 i sportläge kommer du omedelbart att känna hur bilen hinner lägga sig på rygg, hur avgaserna blir högre och hur fjädringen stramas upp avsevärt.

Kroppsrullningen försvinner praktiskt taget och den åttaväxlade dubbelkopplingsautomatiken kan växla på ett ögonblick. M139-motorn är verkligen en äkta AMG-motor, om du inte tror på det får du prova själv.

FAQ-avsnitt

Är GLA 45 AMG värd det?

Det beror på vem du frågar, eftersom vissa kommer att säga att en 60 000 dollar dyr hyfsat utrustad 2,0 liter subkompakt Mercedes på instegsnivå är ett skämt. Allt beror på vad du vill ha av en bil och om du gillar GLA-plattformen kommer du att älska GLA 45 AMG.

  Vilken är bäst - Infiniti eller Mercedes?

Men ett utgångspris på 54 500 dollar är verkligen högt. För att få ett litet sammanhang kostar den mellanstora SUV:n GLE 350 nästan exakt samma summa. Om du kan uppskatta vad GLA 45 kan erbjuda, ja, då är den värd det.

Är Audi RS Q3 bättre än GLA 45 AMG?

Audi RS Q3 finns inte i USA och kommer troligen inte att finnas i USA inom kort, vilket innebär att GLA 45 AMG är den bästa och mest kraftfulla subkompakta SUV:n som för närvarande finns till salu. Mellan de två skulle jag säga att RS Q3 är en bättre bil eftersom den erbjuder en legendarisk 5-cylindrig motor.

Några tester har dock visat att GLA 45 är mycket mer dynamisk och kan köra om RS Q3 i kurvorna.

Är GLA 45 AMG bättre än CLA 45 AMG?

CLA-plattformen är mycket mer fokuserad än GLA-plattformen till att börja med, och om du är ute efter den mer spännande och kapabla bilen är CLA mycket bättre. Om du däremot vill blanda praktiska egenskaper och spänning är GLA ett bättre val.

CLA erbjuder ganska många kompromisser för att vara så dynamisk som den är medan GLA inte gör det. På det hela taget är CLA en bättre AMG, men GLA är en bättre bil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts