Är en Polestar en bra första bil?

Även om elbilar bara kom till för några år sedan finns det många förarstudenter som tar sitt körprov i en elbil. Detta innebär att dessa personer får uppleva att köra en elbil innan de har möjlighet att lagligt köra en bil med förbränningsmotor.

Detta har sina egna nackdelar, till exempel att man inte kan övergå smidigt mellan de två och att man inte kan köra manuellt. De flesta människor vet dock inte ens hur man kör manuellt överhuvudtaget, och med tanke på att en bil med förbränningsmotor med automat är ganska lik en elbil borde det inte vara något större problem att övergå mellan de två.

Fördelarna består av att man har möjlighet att rida på förändringsvågen och dra nytta av alla möjliga elbilsspecifika kvaliteter som lägre skatter, bättre tillförlitlighet och färre avgifter överlag. Polestar 2 är för närvarande en av de hetaste nya bilarna på marknaden, så det är bara rimligt att föreslå att den potentiellt skulle kunna bli din allra första bil.

På det hela taget kan Polestar 2 verkligen vara en riktigt bra första bil om du kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut. Förutom att vara en elbil är Polestar 2 en ganska välutrustad bil med all den senaste säkerhets- och bekvämlighetstekniken som gör den lätt att köra.

Fördelar med att ha Polestar 2 som din allra första bil

Polestar 2 kostar mellan 45 och 50 000 dollar MSRP beroende på vilken modell du väljer. Om du drar nytta av statliga elbilsbidrag kan du potentiellt sänka den prislappen till så mycket som 7500 dollar, vilket ger dig en hyfsad summa pengar för att kryssa alla de alternativ du behöver och önskar.

  Kräver en Polestar mycket underhåll?

De flesta människor där ute har inte möjlighet att köra en första bil för 50 000 dollar så det är ganska uppenbart varför Polestar 2 potentiellt kan vara ett bra alternativ. Den är säker och erbjuder mycket utrymme för både dig själv, dina passagerare och en hyfsad mängd bagage.

Bilens form gynnar den övergripande sikten och själva bilen är hyfsat proportionerad vilket gör den perfekt för både motorvägskörning och stadskörning. Du förorenar inte din väg med Polestar 2 vilket också är en fördel, och samma sak gäller för att inte behöva bränsle.

Polestar 2 kommer också med AWD direkt från fabriken vilket innebär att den borde vara väl lämpad för vinter- och snökörning. Det är en bekväm bil som kan ge dig cirka 270 WLTP-mil på en enda laddning och du kan ladda den från 10 % till 80 % via en 140 kW snabbladdare på cirka 30 minuter.

Nackdelar med Polestar 2 som din allra första bil

Att ha en första bil för 50 000 dollar är inte heller någon vanlig syn, vilket innebär att det kan vara fördelaktigt för dig att börja med något lite mer förnuftigt och senare uppgradera till en bil som Polestar 2. De första åren av bilägande kan vara stressiga och fyllda av massor av dunsar och repor och det är därför det är en bra idé att ha en billig bil.

Att köra en elbil som din första bil innebär dessutom att du måste göra alla de elbilskompromisser som de flesta kan undvika under ytterligare några år framöver. Det är fortfarande inte lika enkelt som att äga en ICE-bil eller en hybrid eftersom du bara kan förlita dig på förbränningsmotorn om du inte kan ladda bilen.

  Är Polestar ett lyxmärke?

Försäkringspriserna under de första åren efter att du har tagit körkort är höga, vilket innebär att det inte är någon bra idé att ha en dyr bil. Även om Polestar 2 inte direkt är en stor bil kan den ändå ses som för stor för många, och det är inte något man vill ha från sin allra första bil.

Slutsats – Ska jag köpa Polestar 2 som min första bil?

Svaret på den här frågan beror i hög grad på din köpförmåga och om du vill och kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut. elbilar kan vara bra bilar för alla om de alltid kan ladda dem och använda dem för vad de är.

Om du däremot inte har möjlighet till det bör du hoppa över den. Om du dessutom har möjlighet att köpa en första bil för 50 000 dollar bör du också korsvisa olika alternativ så mycket som möjligt. Därmed inte sagt att Polestar 2 inte är värd 50 000 dollar, men det finns säkert andra bilar som också är värda 50 000 dollar.

Hur som helst måste du vara säker på att det är något som du vill ha dagligen, om du är det, så gå vidare och köp Polestar 2.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa en plug-in hybrid som min första bil?

En plug-in hybrid kan vara en riktigt bra första bil eftersom du genom att använda en plug-in dagligen kan bekanta dig med vad som krävs för att äga både en bil med förbränningsmotor och en elbil. Detta ger dig möjlighet att planera i förväg om du är villig att övergå till en fullständig elbil eller till och med gå tillbaka och köpa en bil med förbränningsmotor.

  Är Polestar en bra bil för en kort person?

Plug-in-hybrider liknar elbilar eftersom de drar nytta av liknande faktorer, men det finns inte många av dem så du måste välja mellan ett litet antal alternativ.

Vad är en bra första bil?

En bra första bil ska vara prisvärd eftersom risken att krascha eller skada en bil är mycket större när man bara börjar. Detta innebär dessutom också att din allra första bil måste vara så säker och trygg som möjligt.

Den ska vara lätt att köra och den ska inte vara alltför stor. Se till att välja ut alla rätt alternativ och försök att vara förnuftig med din budget. Gå inte i förväg och köp överdrivet kraftfulla bilar eftersom första bilar bör vara lite mer dämpade.

Vilka är de sämsta första bilarna?

Superbilar är de uppenbara eftersom de är alldeles för tunga och svåra att köra. Stora bilar som fullstora SUV:er och sedans är inte heller perfekta eftersom det krävs viss skicklighet för att parkera dem om de inte är packade med avancerade förarhjälpmedel.

Slutligen bör du också undvika bilar som är för dyra att äga, som är osäkra, dyra att försäkra och som är benägna att gå sönder.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts