Är det värt att underbehandla en begagnad bil?

Behandling av underredet på en bil garanterar att bilen skyddas mot rost. En nyare bil omfattas ibland av särskilda garantier direkt från fabriken, vilket innebär att inget ytterligare rostskydd behövs så länge garantin är intakt.

Att behandla underredet på en begagnad bil verkar däremot vara en mer logisk idé. Särskilt om du planerar att behålla bilen ett tag. Om du bor i ett klimat med många ogynnsamma väderförhållanden eller om det finns mycket salt på vägarna är rostskydd starkt rekommenderat.

Många anser dock att behandling av underredet bör vara en proaktiv åtgärd, inte en aktiv åtgärd. Detta innebär att du bör belägga din bil innan den lämnar återförsäljarens parkeringsplats, och att underbelägga begagnade bilar är mindre meningsfullt eftersom en begagnad bil redan är påverkad av rost i viss utsträckning.

Oavsett om du äger en helt ny eller begagnad bil ger undercoating den ett extra lager av välbehövligt skydd. Det går att lackera en begagnad bil med framgång om du slipar bort alla rostfläckar innan du lägger på grundfärgen. Om det görs på rätt sätt är det ingen skillnad mellan att lackera en ny eller begagnad bil.

Vad är Undercoating?

Undercoating förhindrar i huvudsak att syre och fukt reagerar med den nakna metallen för att inte orsaka korrosion eller rostfläckar. Det är en jämnt och noggrant applicerad skyddsfilm som läggs på bilens underrede och skyddar underredet under lång tid.

Underredet är en ganska sårbar del av bilen eftersom det ständigt utsätts för fukt. Om du kombinerar detta med ständiga stenskott och en undermålig vägbeläggning kan bilens underrede efter några år bli hårt sliten, vilket leder till rost och korrosion.

  Är det värt att köpa behandling av underredet på en ny bil?

Det finns några olika metoder för rostskydd, och grundbeläggning är en av de vanligaste. Underlackering innebär att man applicerar ett tjärbaserat ämne på de känsliga områdena. Drip/Drippless Oil spray är också ett ganska vanligt sätt att rostskydda en bil.

Alla tre kostar mellan 100 och 200 dollar, och de måste upprepas varje år. Alla tre använder ämnen som härdar efter att de har applicerats i ett försök att försegla alla känsliga områden. Det är viktigt att de appliceras på en klar yta, annars kan de till och med förvärra problemet.

Behandling av underredet på en begagnad bil

Det är inte sant att alla begagnade bilar redan är hårt angripna av rost som inte kan repareras. Sådana områden måste slipas ut, slipas med ett fint sandpapper, avfettas, grundas och målas innan grundfärgningslösningen appliceras.

Undercoating skyddar inte bara din bil från rost och korrosion, utan även de redan skadade områdena. Och det extra skyddet för en begagnad bil är mer meningsfullt än för en nyare bil, särskilt om du tänker på att de flesta nyare bilar faktiskt omfattas av någon form av garanti.

Vissa delar av världen påverkas mer av korrosion än andra, och om du applicerar beläggningen enligt rekommendationerna kan du till och med sänka dina försäkringspremier. Om din bil är skyddad kan den också behålla ett högre värde, vilket är mycket fördelaktigt när det är dags att sälja den.

  Ska jag tvätta bilen innan den rostskyddsbehandlas?

Skillnader mellan rostskydd och rostskydd

Det är inte många som vet att dessa två begrepp inte är samma sak. Rostskydd innebär att man applicerar ett lager av oftast gummerat tätningsmedel eller en annan rostskyddande beläggning på specifika ytor som anses vara sårbara.

Rostskydd är å andra sidan en process där tillverkaren tillför specifika rostskyddande egenskaper till själva panelen. Det är skillnaden mellan moderna bilar och äldre bilar. I nyare bilar används mer aluminium och galvaniserat stål, som båda är kända för sina rostbeständiga egenskaper.

Dessa material är av naturliga skäl mindre benägna att rosta, särskilt om de är belagda med en sofistikerad e-coat som består av elektrisk laddning av bilens karosseripaneler i ett försök att göra panelen mindre benägen att reagera med fukt och syre.

Vissa former av rostskydd, t.ex. en strategiskt placerad elektronisk modul som avger en konstant elektronisk ström, är utformade för att ge samma resultat som en fabriksbaserad e-coat. Alla dessa rostskyddsåtgärder är relativt nya, vilket innebär att många begagnade bilar inte har dessa funktioner.

FAQ-avsnittet

Är underlackering giftigt?

Liksom många andra produkter med många kemikalier är underbeläggningslösningar faktiskt giftiga, särskilt när de inte är härdade. Detta innebär att du alltid bör bära skyddsutrustning, åtminstone skyddsglasögon och handskar.

Vissa studier har visat att toxicitetsnivåerna är otroligt höga, vilket innebär att du alltid bör vara mycket försiktig när du hanterar dessa produkter. Detta är också en anledning till att du bör överlåta sådana saker till en erfaren yrkesman.

  Hur förhindrar jag att min bil rostar?

Hur väl fungerar de elektroniska rostskyddsmodulerna?

Strategiskt placerade elektroniska moduler som skickar en konstant elektrisk ström genom bilens paneler verkar rymdåldersmässigt, men den här tekniken har funnits ett tag nu. Metallytor på underjordiska tankar och båtar har skyddats av dessa moduler i årtionden.

Men skillnaden är att dessa ytor nästan alltid är våta. Detta innebär att signalledningen alltid är stark, men att karosseripanelerna inte alltid är våta, vilket innebär att denna skyddsmetod inte nödvändigtvis är det bästa valet när det gäller bilar.

Hur länge varar en behandling av underredet?

De flesta behandlingslösningar för underred håller i ett eller två år. Vissa kan hålla ännu längre, men i allmänhet bör du inspektera dem efter några månader eller så. Om du betalar mer i förskott och om du har gjort allt som krävs innan du använder den, kan den till och med hålla i några år.

Allt beror på hur ofta bilen körs, väderförhållandena, saltuppbyggnad, underlagets kvalitet och hur färgen appliceras. Se bara till att inspektera applikationen med några månaders mellanrum, och om du upptäcker några sprickor, se till att ta bort beläggningen och applicera en ny.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts