Är det värt att köpa behandling av underredet på en ny bil?

Moderna bilar är korrosionsskyddade direkt från fabriken och det finns egentligen inget behov av ytterligare korrosionsbehandlingar. En återförsäljare kan säga något annat, men alla nyare bilar är rostskyddade. BMW erbjuder till exempel en 12-årig rostskyddsgaranti.

Om du bestämmer dig för att maximera skyddet och väljer en behandling av underredet, kan det till och med öka risken för korrosion om du inte gör jobbet på rätt sätt. Om du dessutom redan har ett rostskydd med en garanti, kan ett eftermarknadsskydd till och med upphäva garantin.

När du köper en bil i dag erbjuder återförsäljarna massor av olika tjänster, till exempel behandling av underredet eller skydd av olika tyger. De flesta av dessa är bara ett sätt för säljaren att tjäna en extra dollar eller två, och de är inte så nödvändiga.

Det är däremot mer meningsfullt att underlacka en begagnad bil, särskilt om bilen är mer än 10-15 år gammal. Ogynnsamma väderförhållanden, saltansamlingar, hur länge du planerar att behålla bilen är alla skäl att ta hänsyn till när du pratar om grundbeläggning.

Undercoating av en ny/brukad bil

Det finns vissa för- och nackdelar med att underlacka en helt ny bil. Underredet på en ny bil är förmodligen så rent som det någonsin kommer att bli, och det är ett bra tillfälle att applicera rostskydd. Om du planerar att behålla din bil i flera decennier framöver kan du be om att få en behandling av underredet.

Om du vill grundbehandla en begagnad bil finns det mycket smuts och skräp på bilens underrede som är svårt att rensa bort helt och hållet. Hur väl du än rengör bilen kommer den aldrig att bli lika ren som när den lämnade fabriken.

  Kan man laga rost under en bil?

Olika sätt att behandla/rosta underredet på

Det finns många olika tekniker för behandling av underredet/rostskydd att välja mellan. Oavsett om det handlar om en dropp-/dropp-/irrigeringsspruta för 120-150 dollar eller en elektronisk modul för 500-1000 dollar, kan du med hjälp av information om alla dessa metoder avgöra vilken metod som är bäst för dig.

Den nyaste och mest lovande tekniken av alla dessa är en strategiskt placerad elektronisk modul som skickar en svag ström genom bilens karosseripaneler, vilket i teorin ska hindra metallen från att reagera med fukt och syre. Tekniken är dock fortfarande ganska ny och recensionerna är ganska blandade.

Ett av de vanligaste sätten att skydda din bil från rost är underlackering. Denna teknik innebär att en tjärbaserad lösning sprutas på alla utsatta karosseripaneler. Dessa typer av beläggningar appliceras vanligtvis på bilens underrede, men de kräver en grundlig applicering. Om de inte görs på rätt sätt kan de spricka och fukt kan tränga in.

Drip Oil Spray och Dripless Oil Spray är de två vanligaste sätten att skydda mot rost. Droppoljespray är förmodligen en bättre idé eftersom denna teknik kan nå alla vinklar och vrår mer effektivt, och den dropplösa kräver att du borrar in i specifika karosseripaneler, och det är aldrig en bra idé.

Applicering och avlägsnande av rostskydd

När du har övervägt alla alternativ kanske du till och med vill prova ansökningsprocessen själv. Du behöver alla de rätta materialen i förväg, till exempel en särskild avfettningsmedel, massor av mikrofiberhanddukar, mörk bilfärg, penslar, material för grundfärg, material för avlägsnande av grundfärg, slipmaskin, primer och massor av sandpapper.

  Vilka bilar är minst benägna att rosta?

Börja med att rengöra bilens underrede noggrant. Det rekommenderas att du använder en lyftanordning vid detta tillfälle. Applicera först avfettningsmedel och rengör ytan, och slipa sedan bort eventuella synliga rostfläckar om det finns några. Det rekommenderas att använda ett par särskilda skyddsglasögon. Slipa eventuell kvarvarande rost med sandpapper med kornstorlek 220+.

Torka bort allt damm, grundmåla alla områden som du har slipat och måla alla grundmålade områden med svart bilfärg. Vänta tills färgen har torkat helt och hållet och applicera grundfärgen på alla utsatta områden. Det är alltid bra med en gummerad grundfärg eftersom den skyddar underredet lite bättre.

Det är relativt lätt att avlägsna dessa typer av underlagslösningar. Allt du behöver göra är att köpa en särskild spray för att avlägsna underbeläggning, spraya den på ytan och vänta tills underbeläggningen börjar mjukna. Ta nu en skrapa och skrapa bort eventuella resterande beläggningar tills du har en ren yta.

FAQ-avsnittet

Vilken rostskyddsteknik är bäst?

Det bästa sättet att skydda din bil från rost är att använda torrpolishspray. De främsta fördelarna med denna teknik är främst priset, eftersom den bara kostar 100-150 dollar, och att den är lätt att använda. Med denna teknik kan du dessutom nå alla trånga sprickor utan att behöva borra eller demontera något.

När du har applicerat torrpolishet tar det vanligtvis upp till 48 timmar innan beläggningen droppar in i alla avsedda områden. Därefter hårdnar det torra polishet och ger ett ordentligt rostskydd.

  Behöver moderna bilar rostskyddas?

Kan jag göra behandlingen av underredet själv?

Det rekommenderas att du överlåter det till ett proffs, men om du älskar att arbeta med din bil bör du försöka. Men se till att du har allt nödvändigt material, särskilt en lyftanordning och ett par skyddsglasögon.

Vänta några dagar innan du tar in bilen på service. Det är alltid en bra idé att låta en erfaren yrkesman ta en titt på den, bara för att se till att allt är som det ska vara.

Hur ofta ska jag grundbehandla min bil?

När du väl har applicerat grundfärgen bör du upprepa denna process minst en gång om året. Och det är viktigt att göra det, för om du inte gör det kan den äldre underlacken lossna och låta fukt komma in mellan färgen och de känsliga områdena, vilket är mycket värre än att inte ha någon underlack alls.

Om du väljer en förstklassig grundfärg är det oftast ett år, men många billigare grundfärger håller bara några månader. Se därför till att du är välinformerad om alla detaljer i den lösning du vill ha.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts