Är den nya Mercedes C-klass elektrisk?

Nya Mercedes C-klass är den första Mercedes-modellen som erbjuder en komplett elektrifiering av hela sortimentet, antingen genom Mercedes EQ Boost mildhybridteknik eller som en komplett plug-in-hybrid. Det betyder inte att den nya C-klassen kommer som en komplett elbil, eftersom den äran är reserverad för nästa generations Mercedes EQ-kompaktsedan.

Även om den nya C-klassen inte kan köpas som en fullskalig elbil kan du köpa den nya C300 e som borde ge bäst valuta för pengarna eftersom den har en turboladdad fyrcylindrig motor som är parad med en elmotor. Den här modellen har mer än 300 hk och är den bästa plug-in Mercedes-sedan som man kan köpa för pengar just nu.

Mellan EQ Boost-modellerna och plug-in hybridmodellerna är det bättre att välja en plug-in version eftersom den är mer i linje med dagens Mercedes-filosofi. Hur som helst är EQ Boost-tekniken nu kraftigt förbättrad och bör ge dig en betydande effektivitetsuppgradering jämfört med den senaste modellen.

På det hela taget är den nya C-klassen verkligen en konkurrenskraftig premium executive compact sedan som bör hjälpa Mercedes att återta tronen för den bäst sålda marknaden för executive compact sedaner. Det är dock inte bara positivt eftersom den nya C63 inte längre kommer att erbjuda en V8.

Mercedes EQ line-up – EQS, EQB, EQC, EQE och EQS

Om du har svårt att skilja Mercedes elbilar från Mercedes ICE-bilar och laddhybrider bör du komma ihåg att endast dessa fem Mercedes-modeller är helt eldrivna. Detta innebär att varje Mercedes EV börjar med bokstäverna E och Q och följs av en bokstav som är kopplad till var den befinner sig i Mercedes sortiment.

  Är Mercedes en lyxbil i Tyskland?

Detta ska inte heller förväxlas med Mercedes EQ Boost mildhybridteknik och Mercedes Plug-In Hybridteknik som ses som språngbrädor mellan ICE Mercedes-modellerna är EQ-serien.

EQ-serien börjar med den subkompakta SUV:n EQA som är utformad på GLA-plattformen och som ska tillgodose den stadsorienterade föraren. EQB och EQC delar också sin underbyggnad med sina ICE-varianter, vilket innebär att de inte tillverkas som fristående EV-alternativ.

EQS är den enda Mercedes EV som utformats enbart för EV-plattformen och kommer snart att följas av den mellanstora EV-sedanen EQE. EQS är den mest effektiva EV-modellen på marknaden eftersom den lyckades köra 441 miles på en enda laddning.

Mercedes EQ Boost Technology

Mercedes EQ Boost-teknik hänvisar till ett milt hybridtekniksystem av Mercedes märke som är utformat för att maximera effektiviteten ur en traditionell förbränningsmotor. Detta innebär att detta lilla 48-voltsystem ska kunna ta över helt och hållet om systemet anser att det är lämpligt att göra det.

EQ Boost-tekniken var först tänkt att endast förstärka förbränningsmotorn och ibland till och med helt driva bilen vid tomgångskörning. Det nya systemet har dock även en integrerad startgenerator (ISG) som också ska erbjuda 15 kW extra dragkraft när som helst.

Detta gör att den nya EQ Boost-utrustade C-klassen kan bli ännu mer effektiv och sammanhållen jämfört med äldre EQ Boost-utrustade Mercedes-modeller. Detta system ska också ta över när du bromsar in för att spara bränsle och återvinna energi.

  Varför är Mercedes oljebyten så dyra?

Mercedes plug-in hybridteknik

Som tidigare nämnts hoppas Mercedes kunna pitcha plug-in hybridtekniken till de flesta nyare Mercedes C-klass-köpare eftersom Daimlers ingenjörer anser att den nya Plug-In C-klassen mer än väl kan tillfredsställa alla dina behov som daglig förare.

Det beror på att den nya C300 e har en 95 kW elmotor som drivs av ett 25,4 kWh högspänningslitiumjonbatteri. C300e kan laddas både med växelströmsladdning och likströmsladdning som kan ladda batteriet fullständigt på cirka 30 minuter.

Detta bör räcka för en räckvidd på 100 mil med enbart elbil, vilket verkligen bör tillfredsställa de flesta människors dagliga behov. Det är vad Mercedes ville uppnå med den nya plug-in hybrid-C-klassen och det är också därför som denna C300 e-modell troligen kommer att bli den mest populära.

Nya C63 AMG får dock också en liknande drivlina, vilket är en ganska stor besvikelse med tanke på att alla tidigare C63 AMG-modeller kom med en eldig V8. Detta kommer säkerligen att skada de flesta AMG-fans så det är troligt att den nya C63 AMG inte kommer att klara sig så bra.

FAQ-sektionen

Är laddhybriderna värda det?

Plug-in hybrider är verkligen värda det eftersom de kombinerar effektivitet med prestanda och det gäller för de flesta plug-in hybrider som finns. Högpresterande AMG-modeller uppskattas dock av rakt motsatta skäl och det är därför som den nya C63 AMG redan är en ganska kontroversiell bil.

En 4-cylindrig AMG är något som kan vara vettigt på en A-klass i instegsnivå men inte på en C63 som alltid definierats av en V8. Hur som helst måste vi vänta tills den nya C63 når produktion för att vara 100 procent säkra på att det verkligen är så.

  BMW 328i VS Mercedes C300 - vilken är bäst?

När kommer Mercedes att erbjuda en elektrisk C-klass?

Med tanke på att Mercedes precis har presenterat den nya C-klassen är det inte troligt att de kommer att göra om den helt och hållet under de kommande 7-8 åren. Detta innebär förmodligen att vi inte kommer att få se en elektrisk C-klass alls. EQ Mercedes lineup kommer att inkludera en kompakt elektrisk sedan och den borde tillgodose EV-orienterade C-klass-köpare.

Mercedes satsar stort på både elbilar och hybrider vilket innebär att de säkert kommer att omfatta majoriteten av marknaden med kommande nya modeller.

Vilken är den bästa Mercedes elbilen?

Den bästa Mercedes elbilen är utan tvekan Mercedes Benz EQS eftersom den är utvecklad på en fristående Mercedes EV-sedanplattform. Alla andra EQ-modeller är utvecklade på befintliga ICE-plattformar, vilket innebär att de inte är vad de flesta människor förväntar sig av en elbil.

Den helt nya EQB är ett perfekt exempel eftersom den inte har några praktiska fördelar jämfört med den gasdrivna EQB. Elmotorn måste trots allt placeras under huven. Det är samma sak med både EQA och EQC.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts