DS9 är en lyxsedan i mellanstorlek och den första riktiga lyxsedan i mellanstorlek från det franska märket DS. DS brukade ligga under Citroën-paraplyet, men de bröt sig ut redan 2015 för att skapa sin egen väg mot att bli ett fullfjädrad lyxbilsmärke. Så är Citroën DS9 en bra bil?
DS9 är en riktigt bra bil i sig själv, men den är omgiven av etablerade mellanstora lyxbilsutbud som BMW 5-serien, Audi A6, Volvo S90 och Mercedes Benz E-klass. Att konkurrera med dessa märken är en svår uppgift och är den främsta anledningen till att DS9 måste arbeta dubbelt så mycket för att få en liknande popularitet.
Hur som helst är de motorer som erbjuds kraftfulla, effektiva och relativt sofistikerade. Designen är fantastisk för vissa men överdrivet stiliserad för andra. Interiören är snyggt utformad med högkvalitativa material, men infotainmentsystemet är långt ifrån sina tyska rivaler. Körupplevelsen är riktigt bra eftersom DS9 är en riktigt bekväm bil.
När det gäller tillförlitlighet är det fortfarande för tidigt att säga hur bra DS9 kommer att klara sig, men just nu verkar den lida av vissa problem med infotainmentsystemet. DS9 har ett lika högt pris som sina tyska rivaler, vilket är en svår svalka för många. Praktiken å andra sidan är riktigt bra tack vare det stora utrymmet i hela bilen.
DS9 – Drivkraften
DS9:s bensinmotor på instegsnivå är en 1,6 liters fyrcylindrig motor i linje parat med en elmotor som ger en kombinerad effekt på 225 hk och 265 lb-punkts vridmoment. Nästa modell i raden använder samma konfiguration, men effekten höjs till 250 hk medan vridmomentet förblir detsamma. Slutligen använder toppmodellen också samma konfiguration, men effekten höjs till 360 hk och 383 lb-ft vridmoment.
Det verkar som om dessa tre är de enda drivlinorna som finns tillgängliga för tillfället och diesel är ingenstans att se. Alla tre är riktigt effektiva oavsett var du kör bilen. Instegsbilen och mellanspecifika bilen är framhjulsdrivna medan 360hp-modellen är AWD. Alla tre kommer också med en 8-växlad automatlåda som standard.
På det hela taget är DS9-drivlinan hyfsad eftersom den ger dig massor av kraft och vridmoment, men lyckas samtidigt vara effektiv. Vissa kunder kan inte tänka sig att ha en mellanstor lyxsedan utan en 6-cylindrig motor och dessa väljer vanligtvis tyska lyxbilar.
DS9 – Design och chassi
DS9:s yttre formspråk är starkt inspirerat av framtiden, vilket är uppenbart så fort du lägger ögonen på DS9. Den får många skarpa veck och eventuellt till och med överstylade komponenter som gör att bilen känns och ser riktigt modern ut. Interiören i DS9 är riktigt snygg och även mycket välutrustad tack vare mängder av högkvalitativa material överallt.
DS9:s chassi- och fjädringsinställning är skräddarsydd för komfort. DS9 får dock även en prestandalinje som gör bilen agil i viss mån. Det är ingen BMW 5-serie, men den är verkligen roligare att köra än vissa andra tyska lyxbilar.
DS9 – Tillförlitlighet och vanliga problem
När det gäller tillförlitlighet kan vi inte med säkerhet säga hur bra DS9 klarar sig eftersom det fortfarande är alldeles för tidigt att säga. Bilen har bara börjat gå ut och efter att den nått en ansenlig mängd kunder kan vi säga om den verkligen är pålitlig eller inte. Vissa problem har dock redan nämnts av olika biljournalister som provkörde bilen.
Först och främst är infotainmentsystemet inte i nivå med sina tyska rivaler och det kan ibland krångla till det eller stänga av sig självt. Tack och lov kommer dessa sannolikt att redas ut med en mjukvaruuppdatering. Vissa journalister kritiserade bilen för tvivelaktig kvalitetskontroll, men det verkar inte vara ett problem i sig.
DS9 – Värde och praktiska egenskaper
DS9 har ett nästan identiskt pris som sina främsta tyska rivaler, vilket är en svår försäljning för dem som är vana vid att köpa bilar från etablerade lyxmärken. DS9 är den allra första riktiga lyxsedanen från detta märke, och det faktum att den delar sin plattform med Peugeot 508 (en bil som inte är en lyxbil) gör det ännu svårare att sälja DS9.
Praktiken å andra sidan är riktigt bra eftersom DS9 erbjuder massor av interiörutrymme medan bagageutrymmet är nästan mer än tillräckligt. Sikten skulle kunna vara bättre, men på det hela taget är DS9:s praktiska egenskaper lika bra som hos sina tyska och svenska rivaler.
FAQ-avsnitt
Kan DS9 konkurrera med BMW 5-serien, Audi A6 och Mercedes E-klass?
Det beror på hur man ser på det. Om du är lojal mot dina tysketablerade lyxmärken kommer du inte att se DS9 som en verklig konkurrent även om den är det på de flesta områden. Den största skillnaden mellan dessa tre och DS9 är att dessa tre har ett långvarigt arv av att vara den bil som nästan alla köpare av mellanstora lyxbilar väljer.
Att ta sig in i en så etablerad grupp som denna är ingen lätt uppgift, särskilt inte för ett märke som tidigare låg under ett paraply av ekonomibilmärken.
Är DS9 ett bra köp?
DS9 kan vara ett bra köp om du fick ett bra erbjudande och om du gillar bilen för vad den är. Vi är dock inte medvetna om hur mycket DS9 kommer att värderas, vilket innebär att det faktiskt är en riktigt bra idé att vänta ett år eller två innan du trycker av.
Är DS ett riktigt lyxmärke?
För att kunna besvara den här frågan korrekt måste vi först definiera vad en lyxbil ens är. En lyxbil tillverkas av ett eftertraktat och väletablerat märke, det är en bil som passar till en lyxig livsstil eftersom den lyckas överträffa de flesta förväntningar och eftersom den kan göra många saker riktigt bra utan att kompromissa med nästan ingenting.
DS är ännu inte ett etablerat märke, men DS försöker verkligen ändra på det. Ingen kan förneka att DS utser sina bilar riktigt bra eftersom i stort sett alla bilar är packade med den senaste och bästa tekniken, fantastiska byggmaterial och starka motorer. Som sådan är DS verkligen ett lyxmärke i vardande.