Är Audi RS7 en bra bil?

Är Audi RS7 en bra bil?

Audi RS7 är Audis toppmodell med 4-dörrars coupé som bygger på Audi A6/A7-plattformen. RS7 delar många av sina delar med andra högpresterande VAG-modeller som Porsche Panamera, Bentley Continental GT och många SUV:er som RS Q8, Porsche Cayenne och till och med Lamborghini Urus. Så är Audi RS7 en bra bil?

Ja, RS7 är en riktigt bra bil eftersom den har en hel del kraft i en mellanstor familjebil. RS7 får en 4.0L V8-motor med dubbelturbo med 605 hk, Audis ikoniska Quattro AWD-system och en sömlös 8-växlad vridmomentomvandlartransmission. Denna motor- och transmissionskombination finns också i många av de bilar som nämns ovan.

RS7 ser fantastisk ut eftersom den innehåller många prestandadetaljer både på insidan och utsidan. Den får mer utrustning från fabriken och är packad med praktiskt taget allt du någonsin skulle vilja ha från en toppmodern lyxbil. RS7 körs mycket mer fokuserat än vad den vanliga A7 gör, men den lyckas ändå vara relativt bekväm också.

Den kostar uppåt 115 000 dollar för en basmodell vilket innebär att RS7 också är en relativt sällsynt bil. Äldre RS7-modeller är mycket mer lättillgängliga men ändå nästan lika kapabla. Praktiken är densamma som i den vanliga A7 vilket innebär att RS7 har plats för fyra vuxna med ett rejält hatchbackbaklucka också.

Audi RS7 – Drivlinan

Audi RS7 får en 4.0L twin-turboladdad V8 med 603hk och 590lb-ft vridmoment som gör det möjligt för RS6 att nå 60mph från stillastående på under 3,5 sekunder vilket är absolut snabbt. RS7 kan nå en begränsad topphastighet på 155mph, men om du betalar Audi, kommer de att göra det möjligt för dig att nå en obegränsad topphastighet på mer än 190mph.

  Vilka är de bästa tvättprodukterna för Audi?

4,0L V8 finns i ett gäng VAG-produkter som Lamborghini Urus, Panamera Turbo, Bentley Continental GT och många andra Audi-produkter som RS6 och RSQ8. Denna motor har visat sig vara extremt responsiv med ett relativt linjärt effektband trots att det är en turboladdad motor.

Den här motorn är kopplad till en 8-växlad Tiptronic-växellåda med vridmomentomvandlare som växlar sömlöst, men den kan ibland kännas lite långsam för en bil med 600 hästkrafter, särskilt om man jämför med Porsches PDK som finns i Panamera och Continental GT. Alla RS7-modeller har Quattro AWD, men kraften skickas främst till bakhjulen för en sportig upplevelse.

Audi RS7 – Design och chassi

Audi RS7 ser ganska annorlunda ut än den vanliga A7 eftersom den sitter lägre till marken, den får 22-tums lågprofilhjul, större bromsar, ett aggressivt karosserikit, stora ovala avgassystem, en mer fokuserad grill och några RS7-märken. På insidan får RS7 sportstolar med quiltat läder, en sportratt och en hel del högkvalitativa material som Alcantara, kol eller aluminium.

När det gäller körning är RS7 mycket mer fokuserad än den vanliga A7 eftersom den sitter lägre och upplever mindre kroppsrullning. Bilen är planterad mot marken och den svänger som om den hade klor. Fjädringen är styvare men är ändå tillräckligt dämpad.

Audi RS7 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Audi RS7 är en komplex bil med en mängd funktioner som gör din vardag mycket roligare och säkrare. Många av dessa funktioner är dock benägna att gå sönder, vilket är anledningen till att elektriska problem som inte rör motorn spelar en roll för den totala RS7-ägandeupplevelsen.

  Audi vs BMW pålitlighet - vilken är bäst?

Dessutom lider RS7 också av transmissionsrelaterade problem, motorrelaterade problem, upphängningsrelaterade problem och problem med ökad nivå av broms- och däckslitage.

Audi RS7 – Värde och praktiska egenskaper

Audi RS7 börjar på cirka 115 000 dollar vilket är mycket pengar. Men toppspec-exemplar med alla tillval kan till och med gå för dubbelt så mycket pengar vilket är ganska vansinnigt. För 230 000 dollar får du en välutrustad Audi R8, en välutrustad Porsche Turbo S eller en välutrustad Mercedes AMG GT R. Dessa priser är verkligen svåra att svälja, särskilt eftersom RS7 kommer att skrivas av mycket snabbare än någon av dessa.

Praktiken är lika bra som med den vanliga Audi A7, vilket innebär att RS7 har plats för upp till fyra vuxna med ett rejält hatchbackbaklucka.

FAQ-avsnitt

Hur snabb är Audi RS7?

Audi RS7 är en riktigt snabb bil, så mycket att den förstör många ikoniska sportbilar från linjen. RS7 klarar den stående kvartsmilen på cirka 11 sekunder, vilket är lika snabbt som den tidigare nämnda AMG GT R. För att ge en liten fingervisning om sammanhanget är Ferrari 488 Spyder bara en liten bit snabbare än RS7 på dragstrippen.

Dessutom är Audi R8 lika snabb medan 991 GT3 RS, en bil som alla anser vara en verkligt ikonisk sportbil, till och med är långsammare än den nya RS7. Det går absolut inte att bestrida att RS7 är en snabb bil och att den kan slå många bilar från linjen, även de med 800 hk-motorer.

  Vanliga problem med Audi SQ8

Är Audi RS e-Tron GT bättre än RS7?

Sedan Mercedes slutade tillverka CLS 63 AMG och sedan BMW pensionerade 6-serien saknar RS7 på sätt och vis konkurrens. Audi kom dock nyligen ut med e-Tron RS GT som kostar 10 000 dollar mer och den är en av de största konkurrenterna till RS7, både utseendemässigt och prestandamässigt.

Dessa två är verkligen lika, men RS7 kommer alltid att vara valet för praktiskt taget alla bilentusiaster där ute eftersom den är mycket mer spännande. RS e-Tron är en cool bil, men den är helt enkelt inte lika användbar eller lika spännande som RS7 är.

Är Audi RS7 effektiv?

Audi RS7s EPA-värden för RS7 är 15MPG i staden och 22MPG på motorvägen och det verkar som om RS7 kan nå dessa siffror. Människor som köper bilar som RS7 köper dem dock inte för effektivitetens skull, de köper dem för att njuta av dem så det spelar inte ens någon roll hur ineffektiv bilen kan vara.

Om du är hårdför över att RS7 får färre mil per gallon än en vanlig A7 är du inte riktigt medveten om vad som gör RS7 så speciell. En V8-motor i en 2022-bil är en sällsynt syn nuförtiden, och de människor som inser det kommer inte att ha några problem med att betala för en bil med 15 miles per minut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts