Är 2022 Mercedes AMG EQS värt det?

Mercedes EQS är en av de mest spännande elbilarna som kommit ut det senaste året eller två eftersom den erbjuder den högsta lyxnivån som för närvarande finns tillgänglig i en elbil. EQS är så överdådig och fridfull att den lätt kan konkurrera med den legendariska S-klassen när det gäller både komfort och lyx.

Tack vare en snygg MBUX Hyperscreen känns EQS som den mest tekniskt avancerade bilen på marknaden. Med tanke på att Mercedes MBUX Hyperscreen-infotainmentsystem är ett av de enklaste att använda förutom att det också erbjuder massor av funktionalitet är det ganska logiskt att överväga EQS även framför S-klass.

EQS kritiserades milt för att kosta mycket mer än Tesla Model S utan att erbjuda några överlägsna prestandakrav. Detta verkar dock ha förändrats eftersom Mercedes just har släppt den helt nya EQS 53 AMG+ som ska vara både lyxig och spännande att köra.

EQS 53 AMG+ erbjuder upp till 750 hk genom boost-funktionen under endast en kort tid för att bevara laddningen och hålla temperaturen nere. I vardagen kommer du alltid att kunna utnyttja 650 hk vilket innebär att EQS AMG definitivt är värt det som den lyxigaste elbilen på planeten.

Mercedes Benz EQS 53 AMG+ – Översikt

Den nyligen släppta EQS 53 AMG är den snabbaste Mercedes EV du kan köpa just nu eftersom den erbjuder en dubbelmotoruppsättning med 650-750 hk beroende på körmiljön. Detta gör det möjligt för 53 AMG att nå 60 miles per timme från stillastående på 3,4 sekunder.

EQS är en mer uppsnyggad version av den vanliga EQS vilket innebär att den gör EQS-plattformen lika lyxig som EQS580 och lika snabb som en äkta AMG borde vara. Mercedes har ännu inte bekräftat att de planerar att göra en toppversion av 63 AMG, men det verkar som om de kanske kommer att göra det i framtiden eftersom den här modellen inte heter 63.

  Vanligaste Mercedes-Benz

Mercedes har ännu inte släppt prisuppgifter för 53 AMG men modellen bör lätt kosta mer än 180 000 dollar utan tillval. AMG-versionen kommer också med en uppsjö av AMG-funktioner som AMG-fälgar, sportigare exteriör, sportstolar, AMG-sportratt, AMG-drivlägen och dedikerad AMG-prestandaprogramvara.

Mercedes EQS 53 AMG+ – Varför det är en bra idé att köpa EQS 53 AMG

Som tidigare nämnts var ett av de största greppen med EQS det faktum att den aldrig var så spännande med tanke på priset. Den yttre designen på basmodellerna 450+ och 580 var en blandad kompott eftersom den ser lite malplacerad ut och inte passar för en lyxbil eller en prestandabil.

AMG-versionen ser dock definitivt mycket bättre ut än basmodellen, och eftersom AMG tillverkar några av de mest underhållande bilarna att köra, bör EQS också backa upp stilen med massor av AMG-prylar som bör göra EQS mer konkurrenskraftig när det gäller prestandabilar i elbilar.

EQS AMG 53 erbjuder en mer bakåtriktad körupplevelse, ett mer dynamiskt chassi och justerade lager- och bakaxelkomponenter som bör göra bilen roligare att köra. Bilen levereras också med massor av AMG-programvara som ”Race Start” och alla möjliga prestandadata och analysverktyg.

Hur som helst är EQS AMG 53 en definitiv uppgradering jämfört med de vanliga EQS-modellerna både invändigt och utvändigt och bör övervägas om du vill ha en relativt snabb och mest bekväma EV på marknaden.

  Vilka Mercedes har twin-turbo

Mercedes EQS 53 AMG+ – Varför det är en bra idé att hoppa över EQS 53 AMG.

Just nu är EQS AMG 53 den mest dynamiska Mercedes EV på marknaden, men Mercedes kan mycket väl komma med en ännu kraftfullare och snabbare AMG 63-modell. Detta är ganska oklart för tillfället, men om de gör det kommer de sannolikt att rikta in sig på Porsche Taycan Turbo S, e-Tron GT RS och Tesla Model S Plaid-kunder.

Men är det verkligen vettigt att köpa en prestandavänlig elbil ändå eftersom de mest är roliga att köra i en stående kö? Detta blir till slut inte så spännande och du står kvar med en prisuppgradering på över 50 000 dollar för en liknande bil.

Att kalla någon elbil för en prestandabil är att sträcka ut det för långt eftersom EQS 53 AMG väger nästan 6 000 pund, vilket är samma vikt som en Ford F-150. Dessutom är det en svår uppgift att kunna svälja en prislapp på 180 000-220 000 dollar för en bil som knappast kan konkurrera med majoriteten av premium-prestandaelektiva elbilar på marknaden.

FAQ-avsnitt

Varför ska jag köpa EQS AMG framför den vanliga EQS?

Du bör köpa AMG-versionen om du är en av dem som tycker att den vanliga EQS-modellen är lite för långsam och för tråkig. Det går inte att komma ifrån att AMG-versionen både ser ut och presterar bättre än både EQS 450+ och 580.

  Bästa Mercedes GLA-modellen

AMG-modellen gör inte så många uppoffringar jämfört med de vanliga modellerna trots att den erbjuder en betydande prestanda- och stilförbättring.

Varför ska jag köpa den vanliga EQS-modellen i stället för AMG EQS-modellen?

Du bör köpa den vanliga EQS-modellen om du främst är intresserad av lyx och räckvidd. AMG EQS-modellen kan köra 60 mil mindre på en full laddning jämfört med EQS 580, vilket är tillräckligt för att göra skillnad.

Dessutom kostar den vanliga EQS-modellen mycket mindre pengar samtidigt som den erbjuder 90 % av det som AMG-versionen erbjuder. Det kan vara en bättre idé att välja en fullt utrustad EQS 580 än att välja AMG-versionen eftersom du kommer att spendera en hel del mindre pengar för en ganska likadan bil.

Vad är den bästa prestandavänliga elbilen på marknaden?

Även om Tesla Model S Plaid är den snabbaste EV-prestandasedanen på marknaden är den fortfarande inte lika rolig att köra som både e-Tron RS GT och Taycan Turbo S. Rimac Nevera är den snabbaste bilen som finns, men den näst snabbaste EV-bilen med en hastighet på 0-60 km/h är för närvarande Plaid.

Trots det erbjuder Plaid inte en konkurrenskraftigt dynamisk upplevelse genom kurvorna och därför bör du rikta din uppmärksamhet främst mot Taycan och e-Tron GT om du inte kan svälja prislappen på flera miljoner dollar för Rimac Nevera.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts