Allt om den helelektriska Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz är en batteridriven elektrisk minibuss som VW först presenterade 2017 som konceptbil. Sedan dess har ID. Buzz kom tillgänglig för köp 2021 och den påminner om VW:s gamla vans från 60-talet, men med en tydlig betoning på elektrifiering. I den här artikeln kommer vi att berätta allt om den helelektriska Volkswagen ID. Buzz och varför du bör köpa en sådan.

Till att börja med är ID. Buzz finns i några olika former, en modell med kort hjulbas, en modell med längre hjulbas eller till och med som husbil. ID. Buzz får ett rejält batteri med en hyfsad räckvidd som bör vara mer än tillräckligt för de flesta. Med uppemot 200 hk kan ID. Buzz en av de mest kraftfulla VW-fordonen någonsin.

Designmässigt är ID. Buzz handlar om framtiden tack vare mjuka karosslinjer och futuristiskt utformade strålkastare, men fortfarande med en tydlig inspiration från VW:s husbilar från det förflutna. Interiören är snyggt utformad med alla de bekvämligheter du kan förvänta dig av en riktig 2000-tals EV.

Juryn är fortfarande inte klar över VW ID:s tillförlitlighet. Buzz är alldeles för fräsch. Vi måste vänta några år och då kommer vi att kunna bedöma ID ordentligt. Buzz är en pålitlig bil eller inte. Värdemässigt är det ID som gäller. Buzz kommer med en rejäl prislapp, men det är fallet med alla nya Elbilar från VW. Praktiken är ganska utmärkt eftersom ID. Buzz har plats för upp till sju personer.

VW ID. Buzz – Drivlinan

Volkswagen ID. Buzz får det välbekanta 82 kWh-batteriet som finns i många andra VW ID-modeller, vilket innebär att effekten är 201 hk medan vridmomentet är 229 lb-pund. Detta batteri är kopplat till en enda elmotor som driver bakhjulen med en 0-60mph-tid på cirka 10 sekunder, vilket är ett ganska hyggligt tempo för en skåpbil.

  Vanliga problem med Volkswagen T6

Detta ger dig cirka 205 mils räckvidd och du kan ladda ID. Buzz med hjälp av en snabbladdare på 175 kW DC från 20 % till 80 % på ungefär 30 minuter. Långsam växelströmsladdning i hemmet tar cirka 8-9 timmar, vilket är förståeligt med tanke på hur stort batteriet är.

På det hela taget är VW ID. Buzz får en kompetent drivlina som bör tillfredsställa de flesta där ute. Uppåt 200 hk i en VW-bil är inte något man ser ofta, särskilt inte med ett batteri eftersom elbilar tenderar att erbjuda dig 100 % av kraften i varje givet ögonblick.

VW ID. Buzz – Design och körning

Designmässigt är VW ID. Buzz är en blandning av både det förflutna och framtiden eftersom den i första hand är tänkt att vara en 2000-talsrekonstruktion av den ikoniska VW-bilen från 1960-talet. Den tvåfärgade färgen är direkt inspirerad av den bilen medan allt annat är gjort för att se futuristiskt ut, särskilt strålkastarna och baklyktorna. Interiören är extremt modern och färgglad för att knyta an till exteriören på ett sammanhängande sätt.

När det gäller körupplevelsen är VW ID. Buzz inget speciellt eftersom det trots allt är en skåpbil. Det innebär att den är tillräckligt bekväm, men inte alls dynamisk. Tyngdpunkten hålls lågt tack vare att batterierna är monterade under sätena, men det suddar ändå inte ut det faktum att detta är en skåpbil.

  Volkswagen Golf år att undvika
Volkswagen ID. Buzz

VW ID. Buzz – Tillförlitlighet och vanliga problem

Volkswagen ID. Buzz är alldeles för ny för att vi ska kunna göra en korrekt bedömning av hur tillförlitlig eller opålitlig den verkligen är. VW lyckades dock stoppa produktionen av den nya ID. Buzz redan innan den verkligen kom igång tack vare problem med bilens batteri.

Andra problem inkluderar vissa kvalitetsproblem som sannolikt kommer att strykas ut innan bilen når något större antal mil. På det hela taget är detta ganska vanligt för helt nya bilar eftersom de är helt nya. Vi får vänta ett tag innan vi verkligen kan säga att ID. Buzz är tillförlitlig.

Volkswagen ID. Buzz

VW ID. Buzz – värde och praktiska egenskaper

Med ett utgångspris på cirka 45 000 dollar utan tillval är VW ID. Buzz riktigt dyrt, men det är tyvärr fallet med alla VW ID. bilar. Elbilar kostar mer pengar att tillverka nuförtiden, men dessa priser borde i teorin sjunka lite efter ett tag.

Praktiken är utmärkt eftersom ID. Buzz finns i några olika varianter med plats för mellan 5 och 7 passagerare totalt. Lastutrymmet är enormt och utan ett överhäng framtill är sikten framåt perfekt. Sikten bakåt är inte lika bra, men ID. Buzz får massor av assistanssystem som hjälper dig att parkera den utan problem.

Video: Den nya Volkswagen ID Buzz är VW-bussens återkomst!

FAQ-avdelning

Ska jag köpa Volkswagen ID. Buzz?

Om du är på marknaden för en familjebil med elbil med plats för sju personer och som dessutom är ganska välutrustad, modern och cool, är VW ID. Buzz kan lika gärna vara ditt perfekta val. Visst, det finns några elbilar på marknaden som är betydligt billigare, men ID. Buzz är en speciell bil och den förtjänar en prishöjning.

  Vilken VW Golf är bäst

Om du å andra sidan inte behöver 7 sittplatser skulle jag föreslå att du köper något mer ordinärt eftersom elbilar inte är de mest effektiva elbilarna som finns, men de har en betydande prisökning. Som sådan skulle jag hellre välja en välutrustad VW ID. 4.

Finns det en hybridversion av VW ID. Buzz?

Nej, Volkswagen ID. Buzz finns uteslutande som eldriven skåpbil, vilket är fallet med alla andra bilar i VW ID. serien. Detta innebär att ID. Buzz sannolikt kommer att erbjudas enbart som en eldriven skåpbil och du kommer inte att kunna köpa den med vare sig en hybrid- eller en ICE-drivlina.

Tack och lov finns det gott om alternativ för hybridfamiljebussar/MPV inom VW och inom den övriga bilindustrin.

Varför gjorde VW ID. Buzz?

Volkswagen ID. Buzz finns eftersom VW såg en möjlighet att blanda en av de bästa VW-bilarna från det förflutna med framtidens teknik. Den ursprungliga VW-bilen var troligen den mest kända lilla skåpbilen genom tiderna, och VW ville hylla den ursprungliga bilen samtidigt som man försökte tjäna lite pengar på att sälja den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts