Accelererar hybridbilar snabbare?

Det finns en tydlig skillnad mellan att vara snabb och att vara snabb. En snabb bil är en bil som kan uppnå en mycket hög topphastighet, medan en snabb bil är en bil som kan uppnå en överlägsen 0-60 km/h-tid. En hybridbil hör till den sistnämnda kategorin, eftersom de vanligtvis är långsamma när det gäller topphastigheter.

Hybridbilar accelererar dock snabbare jämfört med vanliga förbränningsbilar. Detta beror på att elmotorer av naturliga skäl är bättre på att ge kraft tidigt. Förbränningsmotorer tar å andra sidan ett tag innan de når sitt optimala effektband, och först då kan de ge maximalt vridmoment.

Elbilar liknar hybridbilar, men de är ofta mycket snabbare. Det är värt att säga att de snabbaste bilarna i världen just nu är elbilar eftersom de erbjuder 100 % av sin kraft genom elmotorer som fungerar bäst från stillastående.

Även om hybrider accelererar snabbare gör detta bara skillnad om bilen redan är tillräckligt kraftfull, vilket innebär att du inte ska förvänta dig att en Toyota Prius ska vara snabb eller snabb.

En snabbkurs i hybriddrivlinor

En hybrid är en bil som erbjuder en vanlig förbränningsmotor kopplad till en elmotor för att uppnå överlägsna effektivitetsresultat. Detta innebär att en hybrid är byggd för att vara effektiv och inte snabb. Så om båda motorerna har en miserabel effekt kommer bilen inte att vara snabbare än en kraftfullare förbränningsbil.

McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 har dock lärt oss några saker, varav de viktigaste är att hybrider kan göra prestanda och effektivitet. Ända sedan dess har det funnits många hybrida superbilar/sportbilar, och många av dem är fortfarande på gång.

  Är det nödvändigt med överdrag för bilsäten?

En hybrid fungerar bäst i urbana körmiljöer som består av långsam stop-and-go-trafik. För att uppnå sådana imponerande MPG-resultat förlitar sig hybrider på en teknik som kallas regenerativ bromsning. Detta är en smart teknik som gör det möjligt för bilen att lagra den energi som annars skulle gå förlorad vid inbromsning.

Elbilar accelererar snabbast

Huvudskälet till att högpresterande elbilar är de snabbaste bilarna i världen är att de erbjuder ett överflöd av vridmoment omedelbart. Elmotorer behöver inte spola upp till ett visst varvtalsområde innan de börjar erbjuda maximal effekt, all effekt är tillgänglig när som helst.

Förbränningsmotorer å andra sidan behöver ett optimalt varvtalsområde för att uppnå maximal effekt. Dessutom har elmotorer inga traditionella växellådor, vilket också innebär att det inte finns några effektbrister mellan växlingarna, vilket gör dem både snabbare och smidigare.

Dessutom tenderar de också att vara tyngre än de flesta bilar med förbränningsmotor, vilket bidrar till att sätta ner effekten. Avancerade system för dragkontroll fungerar också bäst när det inte finns några växlingar att oroa sig för. Därför levererar elbilar kraft kontinuerligt utan avbrott.

När det gäller topphastighet är det värt att säga att både elbilar och hybridbilar är långt ifrån de snabbaste. En inneboende egenskap hos en elmotor är att den börjar avta när den når höga hastigheter.

Huvudsakliga egenskaper hos snabba bilar

Om du funderar på att köpa en dragbil, eller om du bara vill ha de snabbaste kvartsmilstiderna för att skryta, bör du ta hänsyn till dessa aspekter. För det första tenderar tunade bilar att vara snabbast eftersom de inte behöver kompensera för vardaglig användning, men det finns några få stockbilar som kan göra en kvartsmilstid på under 9 sekunder.

  Bästa hybridbilen för bilresor

För att en bil ska vara snabb behöver den mycket kraft. En 0-60mph-tid på under 3 sekunder kräver vanligtvis 500-700hp. Bilar med bakhjulsdrift har vanligtvis svårt att få ner kraften, men avancerade system för dragkraftkontroll lyckas mildra detta.

Förutom kraft och fyrhjulsdrift bör du också välja en bil med dubbelkopplingslåda eftersom den erbjuder startkontroll och de snabbaste växlingstiderna. Dessutom tenderar tunga bilar att vara bättre på att starta eftersom de lägger mer vikt på däcken.

Aerodynamik, viktbalans, fjädringens styvhet och däck gör också en enorm skillnad. Däcken bör vara prestandaklassade och de bör också vara bredare baktill för optimal dragkraft.

FAQ-avsnittet

Vilka bilar är snabbast just nu?

Den snabbaste bilen i världen just nu är Rimac Nevera med 1900 hästkrafter. Denna löjliga EV-hyperbil klarar 0-60mph på bara 1,9 sekunder och når en kvarts-mil på under 9 sekunder, närmare bestämt 8,5 sekunder, vilket är världsrekord.

Den näst snabbaste bilen är Tesla Model S Plaid som klarar 0-60mph på cirka 2 sekunder, kvartsmilstiden är 9,25 sekunder vilket är helt galet för en 4-dörrars sedan. Den snabbaste hybriden just nu är Ferrari SF90 Stradale som gör 0-60 mph på bara 2,3 sekunder.

Vilken bil har den högsta topphastigheten?

Den certifierat snabbaste bilen i världen just nu är den kontroversiella SSC Tuatara, tätt följd av Bugatti Chiron Super Sport 300+. Tuatara lyckades göra en topphastighet på 316 mph, medan Chiron SuperSport lyckades göra 304 mph.

  Bästa hybridbilar för långa förare

Den tredje snabbaste bilen är Koenigsegg Agera RS som lyckades uppnå ett snitt på 278mph vid två körningar. Hennesey Venom GT toppar på 270mph medan Bugatti Veyron Super Sport toppar på 268mph.

Har vi nått den absoluta gränsen för bilacceleration?

0-60mph-tider på mindre än 2 sekunder är vansinniga, och man undrar om bilar någonsin kommer att kunna gå snabbare. För mer än 15 år sedan släppte Bugatti den legendariska Bugatti Veyron som var den första riktiga hyperbilen någonsin. Med mer än 1 000 hästkrafter, en tid på under 3 sekunder från 0 till 60 km/h och en toppfart på 253,81 km/h var den ursprungliga Veyron bilen som startade allt.

Numera kan många bilar klara 0-60 sekunder på under 3 sekunder, men endast två bilar är för närvarande certifierade för att klara 0-60mph på mindre än 2 sekunder. När det gäller topphastighet är det svårt att säga om det någonsin kommer att finnas en fastställd gräns av något slag. Ärligt talat är topphastigheten ganska irrelevant eftersom den bara kan uppnås om man har en privat motorväg.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts